Mitt nuvarande uthus från 30-talet håller på att lämna in, moder natur tar tillbaka lite varje år av det :rofl:

Således är planen att bygga ett nytt.
Gamla är på ca 30 m² med loft, så nya lär bli på ungefär lika, eller något större.

Vad gör man för grund tro?
Jag har spånat lite på att gräva tre "diken" parallellt längs med uthuset som jag lägger dräneringsrör och 8-16 makadam runt. Det får gå till en befintlig brunn, eller en ny pumpbrunn beroende på vilken höjd de hamnar på.
Det är rätt vattensjuk mark, grävde en provgrop för några år sedan och grundvattnet låg ca 0,5-0,8 m under marknivå om jag minns rätt. Det efter snösmältning och således sämsta värdet.

Kan man fylla vidare med 8-16 makadam uppåt och lägga lecablock på det, som man sedan bygger uthuset på? Då kan man ju lägga lecablock cc 600 mm om man vill. 2 m mellan grundpunkterna på andra ledden verka ju inte bli något problem med 45x220 tex.
Eller ska man gjuta/köpa plintar?

Det ska ju vara 200-300 mm fritt från marken till byggnaden för att slippa fukt, kan man minska det om man lägger exempelvis platonmatta på marken?

Eller ska man gjuta en platta?
Det blir väl dyrare, men kommer mer i markhöjd. Bra när gräsklippare och snöslunga ska in :D
Runt 5 m³ betong, det blir 1,8 ton (nästan 4000 kr) cement plus 9 ton ballast. Om man nu är såpass självplågare att man vill blanda själv :p
Gissar på 10000-15000 kr med köpebetong och leverans, mycket enklare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.