Hej !

Ska bygga ett uterum/växthus vid vårat hus. Vi ska bara ha plattor som golv därinne! Min fråga är hur jag ska göra grunden bäst?

Gräva ur ett dike och hälla i betong och sen mura upp leca block eller?

Hjälp mig med tips och förslag!

MVH
emanuel
 
Blir det bästa, men för ett enkelt växthus är det nog lite överkurs. Hur har du tänkt bygga?
 
hej!

Har tänkt att bygga ett växthus/uterum mot huset. Se denna länk http://www.rosenbergwase.se/solsidan5_84250062.jpg

Men inte riktigt lika stort, vårat blir noc ca 4 x 5 m alltså ca 20m2.

Jag har tänkt att det blir 3 sidor som ska gjutas/muras upp framsidan och de två kortsidorna. Taket byggs mot befintlig husfasad som i vårt fall är mexitegel.

Är det bäst att gjuta en ränna först? Isåfall hur djup behöver den vara? Sen tänkte jag mura upp en sockel med leca och sedan pusta dem. Golvet inne i rummet blr plattor så där fyller jag med makadam och sättsand?

Tack för mer hjälp om du har andra tips!

MVH
emanuel
 
Det ser väldigt elegant ut, så det är nog ide´att göra en rejäl grund.
Lämplig sockel 30 x 20 cm (B x H) med 2 armeringsjärn. Du kan ev behöva dränering utanför, beroende på hur det ser ut.. Mura upp med 15 cm leca som putsas.
Jag är inte så förtjust i stengolv i ett uterum utan har löst det enligt följande:
Invändigt golv har jag lagt 20 cm makadam 16-32 som är paddat därefter frigolit 70 + 30 mm. Tryckimpr. ströläkt 28 x70 i det översta frigolitlagret och därefter 28 x 120 trallvirke.
 
  • 20061217 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G grävaren skrev:
Det ser väldigt elegant ut, så det är nog ide´att göra en rejäl grund.
Lämplig sockel 30 x 20 cm (B x H) med 2 armeringsjärn. Du kan ev behöva dränering utanför, beroende på hur det ser ut.. Mura upp med 15 cm leca som putsas.
Jag är inte så förtjust i stengolv i ett uterum utan har löst det enligt följande:
Invändigt golv har jag lagt 20 cm makadam 16-32 som är paddat därefter frigolit 70 + 30 mm. Tryckimpr. ströläkt 28 x70 i det översta frigolitlagret och därefter 28 x 120 trallvirke.
Hej, ser att ditt utrum är tillbyggt på fasad av sandstens tegel. Hur har du löst ”isolering” mellan fasad och träregel? Tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.