Jag har en sommarstuga på västkusten där jag vill bygga ett uterum som skall kunna användas en bit in på hösten / tidig vår. Stugan står på berg med en krypgrund, där uterummet skall placeras finns idag en stenläggning med skiffersten, uppe på stenläggningen finns även ett altandäck i trä. Under stenläggningen vet jag ej hur det ser ut, antagligen uppfyllt med sprängsten och makadam. Det är ca 20 cm från mark till botten av dörrkarm (dörr öppnas utåt).

Jag hade velat ha är input på vad jag borde ha för grund till detta uterum och om jag måste gräva upp stenläggningen för att kunna bygga höjd? Skulle man kunna lägga isolering i den existerande altanen och på så sätt spara väldigt mycket arbete? Om man gjuter en platta på stenläggningen, hur låg kan en sån platta vara?
 
  • Svart stuga, vit dörr, trästolar, lila markering, klippig naturterass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Felf Felf skrev:
Jag har en sommarstuga på västkusten där jag vill bygga ett uterum som skall kunna användas en bit in på hösten / tidig vår. Stugan står på berg med en krypgrund, där uterummet skall placeras finns idag en stenläggning med skiffersten, uppe på stenläggningen finns även ett altandäck i trä. Under stenläggningen vet jag ej hur det ser ut, antagligen uppfyllt med sprängsten och makadam. Det är ca 20 cm från mark till botten av dörrkarm (dörr öppnas utåt).

Jag hade velat ha är input på vad jag borde ha för grund till detta uterum och om jag måste gräva upp stenläggningen för att kunna bygga höjd? Skulle man kunna lägga isolering i den existerande altanen och på så sätt spara väldigt mycket arbete? Om man gjuter en platta på stenläggningen, hur låg kan en sån platta vara?
Skall du gjuta plata så brukar man väl säga att minst 5-10cm tjock bör den vara
Men om du har tänkt att ha trägolv/altan golb, och tar bort altanen och lägger cellplast under så kanske det funkar istället för en platta ?
Tänk på att reglarna inte skall stå i direktkontakt med stenen under bara så dom inte drar upp fukt, du kanske kan lägga ngn slags betongsaten eller liknande för att höja upp dom några cm, och syllpapp mellan ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Skall du gjuta plata så brukar man väl säga att minst 5-10cm tjock bör den vara
Men om du har tänkt att ha trägolv/altan golb, och tar bort altanen och lägger cellplast under så kanske det funkar istället för en platta ?
Tänk på att reglarna inte skall stå i direktkontakt med stenen under bara så dom inte drar upp fukt, du kanske kan lägga ngn slags betongsaten eller liknande för att höja upp dom några cm, och syllpapp mellan ?
Jag har tänkt att antingen kakel / snygg marksten eller ett furugolv. Inte ett typiskt altandäck. Jag vill att det skall känns som ett vanligt rum snarare än en billig glasbur.

5-10cm, då finns det inte mycket plats för isolering i en platta?

Alternativet att lägga cellplast i botten av ett trä bjälklag kan vara intressant. Hur ser de olika skikten ut ifrån botten och upp i så fall?
 
Felf Felf skrev:
Jag har tänkt att antingen kakel / snygg marksten eller ett furugolv. Inte ett typiskt altandäck. Jag vill att det skall känns som ett vanligt rum snarare än en billig glasbur.

5-10cm, då finns det inte mycket plats för isolering i en platta?

Alternativet att lägga cellplast i botten av ett trä bjälklag kan vara intressant. Hur ser de olika skikten ut ifrån botten och upp i så fall?
Träguiden har en del information: För en altan kanske man inte behöver vara lika strikt, men grundprincipernas gäller ju.

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/grundlaggning/

Om du inte har tillräckligt med plats för isolering+ betonggjutning kanske cellplast + trä vore ngt.
Dock funderar jag lite på ventialtion/fukt i träbjälklaget om man bygger in det helt....jag skulle nog vilja ha lite luft under, och då är frågan om bara 20 cm räcker.
Om man har luft, trossbotten, isolering, skiva och sen ytskikt.
Snålar man så blir det kanske: säg 40mm luft (på lägsta nivån), 40mm cellplast, 70mm isolering (och bjälklag), 12 mm gipsskiva (man får kottla bjälklaget så det funkar) och sen klinkers då. Då blir det totalt ca 165mm - kanske kan funka ? Helst vill man iofs ha 22mm golvspån innan gipset kanske (blir mindre krav på kottling då också, då kan cc60 duga), dvs totalt 187 mm

Bäst, men också lite mer mek, är ju att spräcka bort berg så ni får plats med en platta eller riktigt bjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.