Tänkt bygga ut huset på plintgrund 3500x7000, bef del av huset har krypgrund med sorptionsavfuktare. Och hade väl som tanke att ta bort rasskydden på befintliga framsida hus och även avfukta den nya utbyggnaden.

Men till frågan: Hur skall jag klä in plintgrunden och med vad för att få den såpass tät så att jag inte avfuktar omgivningen? Grundläggning med att isolera mark under med plast och cellplast men tänker mig även kanterna och bjälklaget i och med att jag skall avfukta området.

Bästa hade varit förstås att få tag i betong-kantbalkar men vilka säljer sådant i Norrbotten?

Kan tillägga att marken sluttar nedåt så att utbyggnadens framsida kommer vara 60 cm från bjälklag.
 
  • Arkitektonisk ritning av en husutbyggnad på plintgrund med märkta dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte fortsätta med samma typ av grund som på bef. huset?
 
Det jag helst hade velat göra, men vem säljer balkgrund? Tjällden finns ju.

Skulle man kunna gjuta en ram direkt på marken utan plintar?
 
Varför bygga nånting nytt som kräver en maskin för att överleva?
 
N Niklaspe skrev:
Det jag helst hade velat göra, men vem säljer balkgrund? Tjällden finns ju.

Skulle man kunna gjuta en ram direkt på marken utan plintar?
Ja man kan gjuta en ram runt och mura upp med lecablock. (Krypgrund)
Man måste gör ett ordentligt markjobb under den gjutna ramen precis som man måste gör för plintarna.

Du har alltså någon slags krypgrund idag, med betongbalkar runt om?
 
useless useless skrev:
Varför bygga nånting nytt som kräver en maskin för att överleva?
för att jag redan har maskinen. Men främst för fiber kabeln som ligger nedgrävd närmast väggen med plintgrund slipper jag de samt att jag kan göra de själv!
 
M mattoys skrev:
Ja man kan gjuta en ram runt och mura upp med lecablock. (Krypgrund)
Man måste gör ett ordentligt markjobb under den gjutna ramen precis som man måste gör för plintarna.

Du har alltså någon slags krypgrund idag, med betongbalkar runt om?
ja precis är plint med balkgrund!
 
N Niklaspe skrev:
för att jag redan har maskinen. Men främst för fiber kabeln som ligger nedgrävd närmast väggen med plintgrund slipper jag de samt att jag kan göra de själv!
Jag tänkte mest att om du nu ska bygga en krypgrund så kan du ju konstruera den så att det inte behövs aktiv avfuktning.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tänkte mest att om du nu ska bygga en krypgrund så kan du ju konstruera den så att det inte behövs aktiv avfuktning.
jaha sorry, jaa lite de jag tänkte med faktiskt men är lite kluven hur jag ska klä in plintgrunden så den blir luftät! Kanske räcker med sockelskivor som jag sedan isolerar invändigt med cellplast! Borde fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.