Hej forat!

Som rubriken lyder så har mitt delen av grunden på långsidan av vårt timmerhus kalvat iväg, grunden har rört sig utåt och såklart neråt.

Jag bedömmer att huset inte har sjunkit nämnvärt mycket där grunden flyttat sig, någon enstaka cm kanske.

Då huset står i en liten slänt så är grunden ganska hög just där den flyttat på sig, ca 1m. Dessutom är det en dörr till matkällaren just där.

Frågan är nu hur man rättar till grunden.
Är det lättast att helt enkelt palla upp huset och riva bort den dåliga delen och sedan mura en ny bit att murblock just där. Låter enkelt i mina öron då jag dessutom vill behålla dörren till matkällaren.

Eller finns det någon annan lösning som jag inte tänkt på?
Det ska göras ordentligt, ingen provisorisk skitlösning. Estetiskt måste det absolut INTE matcha resten av grunden då det ska byggas altan ovanför.
20150705_151300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Timmerhus/stomme är ju generellt ruskigt starka. De behöver normalt bara ha stöd under knutarna och ev skarvar längs sidorna.
Om bottenstocken/syllen är hel och frisk och såklart ej skarvad så bör det inte vara några problem att ta bort det dåliga partiet och göra ett nytt. Ser dock ut som det finns ett fönster mer el mindre ovanför? Då fönster ofta kan ha rötskador i timret under så är det kanske inte så dumt att försöka lyfta på panelen och kolla att stockarna är tillräckligt friska.

Förhoppningsvis kommer någon kunnig timmerhusmänniska tillbaka från semestern snart och kan guida dig närmare.
 
Tack för svar! Det hela löser sig av sig självt märker jag (efter att ha underskattat hur JÄVLA kraftigt självbärande ett timmerhus är..
Jag kör på learn by doing och det funkar bra med hjälp av ideer och tankar från nätet.

Ovan problem kommer jag lösa genom att helt enkelt knacka ut det buktande grunden, lufta upp syllen och mura nytt! Voila, fiskgratäng ala Thomas!
 
  • Gilla
jaob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.