Har plöjt massa arbetsbeskrivningar för hur man bäst skall mura upp min stödmur. Maxit hade suveräna beskrivningar.
Men eftersom det är lite annorlunda förhållanden än vad som beskrivs undrar jag hur man skall göra själva grunden till muren. Vi skall alltså mura en mur med leca mellan tomt och väg. Läng 22m, höjd från ca 1m till 40cm. Där muren skall stå har dom gjort i ordning underlaget för vägen som sedan skall asfalters. Detta är ju kanske inte helt lätt att gräva i så det kanske finns något annat sätt att lösa problemet på. Bifogar en bild som är tagen på grusbädden från gatan så syns det kanske lite hur jag menar. Muren skall gå ca 4m framför profilerna.
Någon som har några ideér?
 
  • 2_159_1183826952.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tips?
 
Svårt att veta exakt de förhållanden som råder hos dig, men jag gjorde själv en stödmur nyligen. Murade inte upp den med leca utan platsgjuten betong i frigolitform, men grunden är väl densamma antar jag. Byggde en enkel form ca 15-20cm hög och 50cm bred direkt på packad singel. Lade ner 3x12mm längsgående armeringjärn i botten eftersom muren ovanpå är tung (2.5m betong). För att ta upp höjdskillnader byggdes även formen i två etage. Gjöt den själva utan några bekymmer (800 liter). Gjöt även in stående järn som skulle gå upp i betongväggen. I ditt fall kanske dubb upp från grundsulan är lämpligt. Jag fick också tipset att skydda muren mot fukt/frysning noga och att t.ex. lägga dränskiva + dränering bakom muren. Kolla min blogg för bilder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.