Grävd och paddad grund för stödmur med synlig fukt, täckt av geotextil och omgärdad av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd grund för stödmur med duk och kross, lutning bakåt, blöt yta synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Ska bygga en stödmur på baksidan upp mot en slänt. Muren blir ca 10 m lång och 40 cm hög.

Min fråga gäller grunden och hur den blivit efter paddning. Jag har grävt ur ett dike med ett djup på ca 45 cm och ca 35 bredd. Handgrävt så den utgrävda ytan inte helt slät.

Har sedan lagt duk och fyllt upp med kross 0-32 i två omgångar. Kommer behöva en till för att jämna sista innan stenmjöl. Innan jag paddade första lagret med en stamp vibbra vattnade jag med slang ganska kraftigt. Samlades en del vatten på ytan efter paddninen. Jag la sen på ytterligare ett lager och paddade även den. Gjordes för snart 5 dagar sedan.

När jag nu kollar på grunden kan jag se att den fortfarande är blöt på vissa delar, se bild. Är detta normalt eller har något gått fel? Det blöta verkar vandra neråt mot det håll lutningen ligger.

Tacksam för input
 
Det är nog ingen fara med paddningen men egentligen så hade det varit bättre med ett dränerande material utan stenmjöl i, risken är att du får frostsprängning när muren är motfylld , jag hade motfyllt med 8-16/16-32 bakom muren för säkerhets skull.
 
Sen hade jag nog lagt en dräneringsslang bakom muren i botten för att få bort allt vatten.... för som ovanstående säger så vill du inte att vatten samlas där då det kan bli frostsprängning. Lägg en dräneringsslang och motfyll gärna med något grövre fraktion, tex 16-32 el likn. Sedan markduk, sedan jord...

Helst så ska dräneringsslangen ligga Under lägsta nivån på muren.
 
Tack för era svar.

Yes, planen är att lägga en 90mm dränering i bakkant under murens lägsta del och motfylla bakom muren med makadam. Borde funka.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.