Hejsan alla pollare ;). jag håller på att göra gunden till min pool nu! det är en rund ovanmarks pool 460 *130d. grunden slår på ca 1 cm runt om funkar detta eller måste jag göra om?
 
ingen som kan svara mig?
 
Förstår inte frågan riktigt?
Du ska ha en pool, 4,6m diameter, du har anlagt en grund (vilket material?) som är 462cm i diameter? Eller?

Rent generellt behöver ovanmarkpooler lite mer utrymme utanför, de runda ar inga stödben utåt, men stolparna har bottenstöd som pekar utåt, kanske en decimeter. Sen är det otroligt svårt att få poolen helt rund, även om det inte syns kan den lätt bli lite oval, med kanske 5cm skillnad mellan smalaste och bredaste stället.
Så är din grund endast 4,62m diameter bör du öka på den minst till 4,8-4,9m i diameter.
 
Redigerat:
Hej tack så mycke för visat intresse........vad jag menar är underlaget! att det inte är100procent rakt! har lagt makadam frigolit sedan pool foam. slår någon cm från kant till kant dock är botten rätt jämn
 
Jaha.
Så här är det:
Vattnet i din pool kommer ju självklart lägga sig vågrät vid ytan, har du då olika höjd på grunden så kommer vattnet gå lite högre upp på den kanten där underlaget är lägre.
1cm är absolut ingen fara.
Det är ju precis vid yttercirkeln där kanträlsen skall ligga som det är noga med höjden, att det sen i mitten sviktar ngt gör absolut ingenting. Det finns dem som med flit gör en rejäl nedsänkning i mitten för att få mer djup i poolen.
Men som sagt tidigare, 1cm höjdskillnad är absolut ingenting att oroa sig för. Vår 3,7x7,3:a är säkerligen mer ojämn än så men inget man tänker på.
 
okej,,, skönt ohöra...en annan liten fråga ska ha poolfoam påfrigoliten... syns skarvarna mellan frigoliten om dem glipar lite grann...?
 
Du kan inte ha cellplast direkt mot linern.
Skarvar kommer att synas i botten.
Eventuellt kommer hälavtryck synas också
Tänk på att det är många tons tryck mot marken.
Du får ha stenmjöl och nålfiltsmatta/byggplast/pressening osv mot linern som extra skydd.

Kika in på detta poolforumet och sök efter grund.
www.poolforum.se
 
Göran.W
Har du lagt vanlig frigolit kan du ta bort den igen för den kommer dels platas till med tiden efter som trycket på den är runt 1,3 ton kvm.
Den kommer även att suga till sig vatten så den tom kan öka värme förlusterna.
Det är sån här du ska ha http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=10637 till det fasila priset av 179kr m2

Jag hoppade över frigoliten helt och stälde poolen direkt på stenmjölet.
Det är trots allt bara runt 10% av värme förlusten som sker neråt så det går inte räkna hem cellplasten inom överskådlig tid.

Stödbenen bör stå på något i stil med en halv trädgårds platta som gräves ner till mark nivån annars riskerar stödbenen att sjunka.
 
Vi har inte heller cellplast, dock har vi plåtar under sanden för att hindra vassgenomträngning (fick byta en duk och göra om grunden efter fösta säsongen pga att vi fick vass i poolen..)
 
Sådär igår körde jag hem gjutgrus o la ut, idag har jag paddat dito! några stödben har jag inte..... under frigoliten är där makadam ocg dräneringsrör så att det e nog rätt lungt ang fukten, 200 frigoliten är rätt tålig den med! ovanpå grusen skall en riktig poolfom 5mm på... hoppas bara att det inte blåser imorgon =)
 
Göran.W
Jag gjorde det så enkelt det bara går.
Grävde ut ca 25cm djupt och slängde på sten mjölen som jag sen vattnade ordentligt med x antal kubik vatten.
När vattnet sen är borta är det lika hårt som om man paddat det.
Sen var det bara att jämna till och ställa upp poolen.
Har inte märkt av någon sättning av poolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.