Då så - Då var bygglovet inlämnat för att ta ut hallen lite och få hela 3kvm större hall. Håller tummarna!

Huset är byggt 1949 och står med halvsuteräng med betong källare som grund och trästomme övervåning.
Hela kåken skall grävas ur och dräneras under våren och det är i detta arbete som den idag befintliga bron måste ned då den står på gjutna plintar/fundament.

Tanken är då att bygga ut en farstu till snäppet större än den bro som finns idag.
Schaktar ut i samma veva som dräneringen och fyller ut med makadam och grus.

Men frågan är ju själv grunden:

Bör jag spika en form och gjuta en grund av betong för att avsluta med frigolit och slutligen stommen på det - Dvs, platta på mark.
Eller skall jag bygga ett ramverk av lättbetong och köra träverket på det, givetvis med vetilation och inspektionslucka - Dvs, krypgrund.
Eller skall jag bara se till att gräva ned GIGANTISKA plintar i ytterhörn och flyga strukturen på dessa samt befintlig bärlina i huset

Då huset (vid bygget bör vara) är dränerat och utbyggnaden kommer att fästas i befintlig grund med armering i befintlig struktur - Hur gör jag med dränering?
Plintarna ger ju det enklaste då det räcker med fasad dräneringen och flyga hela utbygget - Det är 3 kvm vi pratar om så det är ju inte att det behövs en grund på ngn ton! =)

Ur ett ekonomiskt perspektiv är ju plintat den bästa lösningen. Samt ur dräneringssynpunkt.

Vad har ni för åsikter?

Så här ser det ut idag - Bortsett från att allt är täckt med snö! q(;^;)p
5187054.jpg
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.