Pratade med en säljare på Hjältevadehus igår och jag frågade lite om hur det fungerar med grund. Hon berättade att det var något som köparen skulle ordna men Stockholmskontoret använde sig av ett företag som jobbade ihop med Hjältevadehus och gjorde grunder/markarbeten.

Då passade jag på att fråga vad det ungefär kan kosta med en grund till Asken om det är en plan tomt och det inte behövs någon sprängning eller pålning. Hon svarade att det kostar ungefär 500.000kr!!! Hon måste ha fått fel på siffrorna??

Detta inkluderade allt så att huset kan börja byggas. Avlopp och vatten ansluts till grunden m.m.

Vad har ni andra som har byggt Hjältevadehus betalat för era grunder och markarbeten??
 
Låter mycket...

Vi fick fastpris 135' för vår Asken grund (inkl. grovplanering av tomt). Det ingick 150 ton grus vilket iofs inte räckte på långa vägar till oss (240 ton extra tror jag det blev).

I fastpriset ingick inte eventuell sprängning och pålning (vilket vi klarade oss ifrån).

C
 
Vi fick betala 202 000 för vår grund men
då är det även platta till garaget 33kvm
å vårt hus är 127kvm!

Sedan tillkommer det 15 000 för kvalitesansvarig!

Vår tomt är plan dvs!

Mvh Annika
 
Hej hej

jag har bara mailat med en Hjältevads försäljare men detta var vad hon skrev:

El: ca 25 000:-
B- lov:25 000-50 000 (beroende på var i landet)
Kval ans: ca 15 000:-
VA: ca 100 000-120 000:-
Grund m. platt:ca 400 000

+huset...

Obs! Grunden var till ett soutteränghus...e säkerligen dyrare :p

Karin ;D
 
Vi har precis fått tillgång till vårt nybyggda Mogården. Där räknade vi med 130.000kr för avlopp, schakt och grund. Nu blev det lite mer jobb än beräknat. Vi var tex tvungna att bredda vår infart på tomten med en dryg meter. Infarten är ca 30m lång. Det gick åt väldigt mycket extra grus/singel där. Sedan var vi tvungna höja marken runt huset + att vi fick fylla på med jord ovandför vattenledningarna så att inte de ska frysa om det blir kallt. Så det blev väldigt mycket extra fylle. Tror att vi hamnade på 5-600 ton. Totalt för allt markarbete, utom brunnsborrning, så hamnade vi på någonstans mellan 130-150.000kr. Har inte hunnit sammanställa allt än.
Nu hade vi iofs väldigt bra förutsättningar. En lokal grävare som har ett enmansföretag, nära till en grusgrop och en lokal återförsäljare till indrän-anläggningen (eget avlopp).
Priserna skiljer sig väldigt mycket runt om i landet. Sedan beror det ju också på om du har kommunalt VA eller ej. Sedan ska ju el och telefon kopplas in. Då behövs det kanske grävas ned kabel till det och fixas med service för elen. Så det är lite andra kostnader än bara schakt och grund. Men för mig låter 500.000kr väldigt mycket. Men priserna i Stockholm är nog betydligt dyrare än här.
Vet inte om det klargjorde så mycket för dig. Det blev kanske bara ännu mer att tänka på. :-/
Ha det bra och lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.