Min sambo har fått för sig att vi absolut måste ha ett garage men som vanligt så kollar han inte upp hur hans ska göra förrän i sista sekunden. Jag måste ha kol på detta innan vi börjar...

Som sagt ska vi bygga ett garage, 5x6m.
Alla mina jättemånga frågor:
1. Hur tjockt med sten, frigolit, betong?
2. Måste man ha typ L-element? Kan man inte bygga en form i plyfa? Hur fungerar L-elementen, hur får man dom att sitta ihopa?
3. Hur länge måste plattan bränna innan man kan börja bygga väggarna? (som ska byggas i 19mm leca bla bla bla...)

Vad min kära sambo sa så får man tydligen inte bygga ett garage utan brunnar och filter osv, men man får bygga om en befintlig byggnad till garage utan brunnar. Kan detta verkligen stämma? (litar inte alltid på hans uppgifter.. host host) Hans stora plan är nu att vi ska bygga ett "förråd" med en tillfällig vägg där porten ska vara och sedan riva väggen när bygget har blivit godkänt.

Hursomhelst... jag har försökt hitta någon bra beskrivning på hela bygget men hittar inget. Några tips?
 
Mikael_L
1. 20 - 1500 cm, 0-30 cm, 10 cm.
(men vid sten mer än 20cm så är det under 20 cm makadam fyllnadsmaterial av andra och billigare kvaliteer.)

2. L-element är inget krav. Någon form av isolering får man nog säga är ett krav om ni funderar på golvvärme.
Utan golvvärme så går det givetvis att gjuta plattan direkt på "marken", dvs gruslagret.
Många säger att det är ett krav med minst typ 10 cm isolering under, för annars är plattan; för kall, för fuktig, garaget blir inget värt för er eller nästa ägare av fastigheten osv. Inget av detta är helt sant, men det ligger ändå något korn av sanning i dessa påståenden.
Ang L-element så tycker jag ni först ska läsa den här broschyren: http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf
Då har ni lite mer kött på benen, men säkert fortfarande frågor.

3. Är inte riktigt säker, det beror dessutom på framförallt temperatur, är det kallt väder, nära noll så tar det längre tid.
Men efter en vecka tror jag säkert att plattan är tillräckligt stark om det har varit åtminstånde 8-10°.
Man ser ofta hus som börjar resas redan innan en vecka gått. Ni ska även vara frågvisa hos er betongstation, dom kan sin betong väldigt bra, och bör kunna och vilja svara på sådana frågor.
 
Nu har vi börjat gräva. Men vi är fortfarande inte överens om hur vi ska göra. Jag tycker att det är lite överkurs med l-element. Dessutom kostar det en hel del... Det lutar mot att bygga form. Men jag hittar ingen bra beskrivning nånstans. Några tips??
Gjuter man först en "ram" så att hela alltet blir inkappslat?
Mycket frågor när amatörer "kan själv" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.