Hej

Vad jag förstår så brukar de flesta göra exakt samma grund till garaget som till boningshuset.
Sprang på denna sida som tar upp frågan kring tjäle och om det gäller ett varm- eller kallgarage.
Är detta relevant och riktigt?

http://www.betongplatta.com/grund-till-garage.html

Väggarna i vårt garage kommer att vara isolerat och vi planerar att hålla en temp 5-10gr.
Jag funderar på alternativet att isolera marken kring plattan. Är jag på rätt spår?
 
Det känns som att problemet med tjäle är överdrivet.

Jag hade ett oisolerat garage med oisolerad betongplatta i 12 år.
Såg inte skymten till tjälskador. Garaget var byggt 1969, och jag lämnade det 2009.

I mitt nuvarande garage har jag 100 mm isolering under betongplattan.
Mest för att det var enklare att armera osv ovanpå frigoliten (enligt entreprenören).

Men hur det funkar beror nog väldigt mycket på hurdan marken är.
Alltså om den är väldränerad eller samlar och behåller fukt som kan frysa och ställa till det.
 
Eftersom det är drygt och dyrt att gräva till frostfritt djup, så är markisolering vanligt.
Tycker att du är inne på rätt spår.
 
Hmm antar att det är något jag behöver specificera i förfrågan. Men det bör ju in handla om så många kronor extra.
 
En annan aspekt med att isolering under plattan som inte tas upp i artikeln är fuktvandringen. Marken innehåller alltid 100% RF och värmer man upp marken så kan man få större problem med fuktvandring upp från marken, därför är det alltid bra att isolera under en betongplatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.