Tänker bygga friggebod och har nu bestämt mig att köra lösvirke vill ha en full isolerad frigge som klarar kalla vintrar. Undrar lite om bjälklaget tänket mig 195 *45 i hela golvet syll samt golvreglar cc 600 .Får bli plintgrund med plintar som gjuta enl följande gräver fr fritt sen jämnar ut med sand sen markisoleting sen gjuter jag e platta på markisoletingen ca 10 cm tjock med armering som sticker upp när detta torkat så kan gjutandet fortsätta med avvägda rör som ställs på dom gjutna plattorna
Tror ni att detta är rätt sätt att gå inför själva grunden samt vilken regel är bäst till vägg reglar
 
Jag skulle inta gjuta en plint ovanpå markisolering...
Den ska i mitt tycke ligga runt plinten inte under...
Isolering gillar inte punktlaster.

/ATW
 
Då du tänkt gräva ner plintarna till frostfritt kan du hoppa över markisoleringen. Det är när plinten inte grävs ner till frostfritt som man behöver isolera under och kring den. Utbredning och tjocklek av isolering beror på djup och var i landet man befinner sig. Viktigt att tänka på är att isoleringen har nog stor tryckhållfasthet så att den håller för lasterna uppifrån. Att placera isoleringen under plintarna är inget konstigt.
Gällande dimension på ytterväggsreglarna beror det helt på hur mycket du vill isolera, hållfasthetsmässigt funkar säkerligen 45x95cc600
 
B bossespecial skrev:
Då du tänkt gräva ner plintarna till frostfritt kan du hoppa över markisoleringen. Det är när plinten inte grävs ner till frostfritt som man behöver isolera under och kring den. Utbredning och tjocklek av isolering beror på djup och var i landet man befinner sig. Viktigt att tänka på är att isoleringen har nog stor tryckhållfasthet så att den håller för lasterna uppifrån. Att placera isoleringen under plintarna är inget konstigt.
Gällande dimension på ytterväggsreglarna beror det helt på hur mycket du vill isolera, hållfasthetsmässigt funkar säkerligen 45x95cc600
B bossespecial skrev:
Då du tänkt gräva ner plintarna till frostfritt kan du hoppa över markisoleringen. Det är när plinten inte grävs ner till frostfritt som man behöver isolera under och kring den. Utbredning och tjocklek av isolering beror på djup och var i landet man befinner sig. Viktigt att tänka på är att isoleringen har nog stor tryckhållfasthet så att den håller för lasterna uppifrån. Att placera isoleringen under plintarna är inget konstigt.
Gällande dimension på ytterväggsreglarna beror det helt på hur mycket du vill isolera, hållfasthetsmässigt funkar säkerligen 45x95cc600
 
Tänker mig ej impregnerat virke till golv samt syll 45 ×195 hur tätt ca kan plintarna behöva sitta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.