Hej har kämpat på med att gräva ut för vårt nya växthus (2.57x4.33) 11.1kvm.
Marken är lera/sand mark.
Tanken var att gräva ut 10-15cm lägga duk och 8/16 stenar.
Vidare var tanken att gräva 90cm djupt lägga 40cm 8/16 och sen färdig plint (50cm med gänga).
Bör man lägga lite markduk i botten på 90cm hålet?

6st plintar var tanken (1 i varje hörn 2 på mitten).

Nu börjar dock oron krypa på. Den svarta Alu. ramen ni kan se i bild är allt annat än stark.
Först tänkte jag att kanske 8/16 gruset håller den bra på plats + plintarna med L-sko.
Men nu måste jag ha lite hjälp från er innan jag går vidare med detta. Växthuset kostade 20.000 och vill inte att det spricker sen om det rör sig för mycket.

Gjuta sula har jag hört, men plint idén verkar lättare, men då visste jag inte att ramen var så vek.

Golvet inne får vara typ 8/16 gus med litet platter att gå på som gång i mitten.
Tog en bild nu efter nattens regn, marken suger inte super bra ;)

Bygger står lite sill iväntan på input.
Tack på för hand allt av intresse
 
  • Utgrävd plats för växthus med svart aluminiumram på lera/sandmark nära en byggnad efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utgrävd mark för ett växthusprojekt med blöt lera och stående vatten efter regn, samt synlig svart växthusram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hjälpte min far med ett litet växthus för några år sedan. Då grävde vi ut kanske 20-30 cm, fyllde på med grus och byggde en sockel / ram av tryckimpregnerat 45x145 som vi byggde växthuset på. Aluminiumramen hoppade vi över. Brukar man verkligen använda plintar till (mindre) växthus?

Edit: Var tvungen att googla och visst används plintar till växthus. :) Ibland i kombination med en sockel av trä.
 
Redigerat:
T Trrttsch skrev:
Jag hjälpte min far med ett litet växthus för några år sedan. Då grävde vi ut kanske 20-30 cm, fyllde på med grus och byggde en sockel / ram av tryckimpregnerat 45x145 som vi byggde växthuset på. Aluminiumramen hoppade vi över. Brukar man verkligen använda plintar till (mindre) växthus?

Edit: Var tvungen att googla och visst används plintar till växthus. :) Ibland i kombination med en sockel av trä.
Ajdå.. måste ha mer input
 
Ja, mitt inlägg var nog inte mycket till hjälp när jag tänker efter. Vårt växthus är med kanalplast och är då inte så känsligt för eventuella vridningar i träet eller sättningar.
 
Tack trrttsch lite hjälp var det allt.
Fått ett telfontips av en byggare nu.
Han tyckte 45x145 tryckta reglar på mina 6 plintar.
Tänker att de då får bada i grus (8/16) och sticka upp typ 2-3cm. Gräver ner plintar..
Borde väl fungera?
 
KristinaRT
När vi byggde växthus för ett antal år sedan funderade vi också mycket över grunden. Har ett Willab-växthus i glas och mtp priset vill man inte att det blir sättningar som ger sprickor.

Enl beskrivningen kan man sätta plintar, men vi kände att det inte var optimalt och att vi inte ville riskera att en plint satte sig. Det vi gjorde var att gräva ett fyrkantigt dike, ca 60 djupt och 30 brett. I botten lade vi makadam (kommer inte ihåg vilken storleksfraktion), gjöt en låg sula (typ 10-15 cm) på denna och murade sedan upp m lecablock till marknivå. Bultade sedan sargen i denna.

Kanske överdrivet men växthuset har stått pall för otaliga vinterstormar och skyfall och har inte rört sig en mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.