Är det någon som har byggt grunden på vintern?

Vi ska börja med grunden nu november-december, med ingjuten golvvärme.

Nu har vi fått besked att husväggarna kommer inte förrän vecka 5. Tar grunden skadda i att stå i vinterskylan i en hel månad ?

Vad ska man göra? köra eller vänta?  :-/ :-/
 
Jag tror nog att han kan svara på frågan, men egentligen är jag efter flera svar = erfarenhet.
 
Jag vet att det inte är några problem, man kan gjuta ner till flera minusgrader. Det är nog bara bra att den får stå och brinna i lugn och ro.

Använder man inte nån form av sprit i betongen när det är kallt? Blir nog ett festligt hus i så fall :)
 
När betongen brinner så utvecklas det en del värme som gör att plattan inte fryser även om det är några minusgrader. Men det får väl inte bli för kallt...
 
Enligt Cement och Betong Institutet, är det inte något direkt problem att gjuta under vintermånaderna så länge man gör rätt. Själva gjutningen och de första 5-6 dagarnas härdning bör inte ske i minusgrader. Om grunden sedan skall stå en tid bör den täckas över med plast eller presenning, för att undvika direkt väta, i form av snö som omväxlande smälter och fryser, mot betongen. Det är ju så att det byggs trots vinter en hel del husgrunder, det gäller bara att iaktaga viss försiktighet och noggrannhet.
 
Hur många minus grader är Ok?
Idag är redan -5 :-/
 
Man kan gjuta när som helst oavsett temperatur,0 till -5
grader brukar det räcka med varm betong o täckning.
Man täcker med vanlig isolering som är inplastad.
Är det kallare än så får man hyra en slags värmefiltar
eller så bygger man ett lågt tält över plattan och blåser
in varmluft (dieselkanon).
Det är som med väder,det finns inget dåligt väder bara
dåliga kläder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.