Som rubriken lyder: Hur bygger man på bästa sätt en grund på lutande berg? Det är krypgrund som gäller.
 
ja det undrar jag ju oxå i min tråd..., tror att man måste planspränga o ha en ordentlig makadam bädd som man ställer "plintarna" på.
 
Jag funderar också på detta och var inne på krypgrund ett tag. För min del verkar en plintgrund som jag sedan fyller ut underifrån där överhänget är som mest dock vara den billigaste och enklaste lösningen.
 
  • Gilla
JohanKöping
  • Laddar…
Vanligtvis murar man upp en mur på berget och sedan anlägger man sitt bjälklag (vanligtvis i trä) på dessa murar.
Själv bygger jag ett hus i betong och gjuter även bjälklagen. Ett av bjälkagen är över ett sluttande berg. Jag har gjutit grundmurarna efter ett tidsödande formarbete. Bjälklaget som ligger på gjuter jag på plannja combideck. För gjutningen krävs det givetvis stämp under som kan vara svåra att få stadigt förankrade i berget. En bergsborr och lite tålamod ger en dock förutsättningar att bygga en fuktsäker grund med en riktig betongplatta.
Kan visa bilder om någon är intresserad...
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
ser gärna bilder och/eller en beskrivning.
Jag ska till att ge mig upp på berget snart när våren kommer.
Har fnulat på plintar direkt på berg. För att klara "bäret" blir det balkgrund (betong) mellan plintar.
Alltså i princip "öppen" plintgrund. Luftas fint.
Sedan träbjällag ( masonitebalk ) - tänker dra till med 350 mm höga för bra isolering.
Någon synpunkt ?
Men som sagt combidecklösning är intressant - det är bara det där med stämpningen.....
Kostnad ?

Hade // Greger
 
  • Gilla
urban01
  • Laddar…
När jag byggde så funderade jag också på detta.

Det jag valde var att spränga ut berget och bygga en källare på platta. Det blev inte så mycket dyrare och efteråt så är jag helnöjd eftersom jag fick massor med yta i källaren som jag kan använda i framtiden.

Här är några bilder
 
Tommyboy: Fina bilder! Hur har du gjort med dränering av krypgrunden?
 
Savoy: Du behövde alltså inte spränga utan det räckte med en bergsborr för uppfarten och garageunderlaget? Vågar man fråga vad markarbetena gick på i runda slängar?
 
Hahaha....ursäkta mig....ett missförstånd, jag har inte borrat bort berget själv.... :)
För att fästa min mur och vissa stämp har jag använt mig av en borr. Grovplanering/sprängning och schaktning har gjorts av proffs. Ca 700m3 berg sprängdes och en stor del forslades bort. Att jag inte sprängde bort även under den nämnda delen var av både praktiska och ekonomiska skäl. Kostnaden för sprängningen försöker jag glömma och kompensera genom att bygga mycket själv...
 
  • Gilla
Mokarn1 och 1 till
  • Laddar…
Tyckte väl det såg *väl* tufft ut även med en hydralhammare eller dylikt... :) Snyggt ser det ut att bli i alla fall!
 
johab skrev:
Tommyboy: Fina bilder! Hur har du gjort med dränering av krypgrunden?
Det är rent berg inunder så jag har bara dragit avloppsrör för att ta hand om takvatten och dyl. På ett ställe tränger faktiskt vatten upp ur berget och ställer sig i en grop men det löser jag med en slangpump och nivåbrytare
 
Gjuta o sedan mura upp med lättbetong.
Mycket tid gick åt att bygga formar.
Vårt hus har tre olika nivåer.
 
  • 021_20A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
craftsboy och 6 till
  • Laddar…
Det ser ut som att det finns lite glipor mot berget. Hur täta måste formarna vara för att inte cementen ska "rinna igenom" när man fyller i formarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.