Jag har fritidshus med halvtkrypgrund och halvt torpargrund och lite fuktproblem som ska åtgärdas med singel och plast och ev avfuktare.

Har även öppnat upp två sidor helt i krypgrunden på besiktningsmannens inrådan för att öka ventilationen.

Men marken lutar lite mot huset så att det är ofrånkomligt att viss mängd vatten rinner ner i krypgrunden längs berget. Kan man leva med det eller vad bör man göra för att inte huset ska mögla sönder ?
Fickor har jag förstått att jag ska gjuta igen, men i övrigt? Kan vatten få rinna ner under plasten utan vidare ?
 
Jag är nu ingen expert, men dräneringen kanske borde kollas? Är den okej så är det nog inte mkt mer än att du skaffar en avfuktare när du lagt in singel och plast, ingen billig Woods utan en en sorbtionsavfuktare. Ex Munthers.
 
Huset är placerat så att det finns berg som sluttar ner mot husgrunden. Dräneringen på framsidan är gjord i betong som en ränna längs med hussidan med visst fall. Men betongen har gått sönder och det rinner då ner vatten genom de "små hål/sprickor" som finns. Skulle inte vilja påstå att huset ligger som i ett "V" men lite grand kanske. Är det komplicerat och dyrt för en fackman att gjuta lite bättre lösningar för dränering ?

Vilken typ av yrkesman kan man visa upp huset för i syfte att få en bra genomtänkt plan och förslag på dräneringskonstruktion ? Som lekman har man ju ingen aning och man spekulerar i ett antal olika lösningar. Jag antar att när man byggde huset 1973 trodde man att det var helt ok att vatten kunde rinna ner under husets plintgrund. Det finns ju en del lutning under huset oxå så man kan troligen gjuta så att vattnet rinner undan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.