Kan man lägga fiberduk direkt på gräsmattan där altanen ska vara och sen täcka den med makadam eller måste svålen bort?

Sen en fråga till, den ska ligga i 2 nivåer, en befintlig del 20m2 där det finns plintar och reglar med färdig höjd på 60cm. Sen vill jag bygga ut denna med ca 20m2 till i nivå ca 40cm och sen avsluta med ett trappsteg runtom ner mot mark, lite som på bilden (med modifikationen att första steget är 40cm är den lägre nivåns utbyggnad). Min fråga är hur gör man detta på bästa sätt, vagnstycken längst ner och lägre plintar på 40cm delen eller.
 
  • altan_42426779[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har trädäck i 2 nivåer med 2 trappsteg emellan. Det ena står på plintar det andra har reglarna på plattor lagda direkt på marken (lr jag grävde bort gräsmattan och la lite bärlager som packades ihop) trappen byggde jag med reglar (45x170) på plattor också, sen en ny regel hälften så lång ovanpå den första.
Räknade ut att det inte drog speciellt mycket mer virke när stegen är nästan 600 breda, mycket enklare än vagnstycken också tyckte jag.
Men ska Du ha 400 som färdigt mått kanske det är bättre att sätta plintar även under den delen, trappan skulle jag däremot ha byggt på samma sätt som den jag gjorde.
 
Tack för svaret, men om jag kör plintar borde jag kunna lämna gräset och täcka med duk och makadam va?

Har du nån bild förresten, vore bra med en idé om hur det kan se ut.
 
Jag har lagt duk direkt på gräset, har bara grus runt kanterna och skarvar i övrigt ligger duken som den är. Har även en del mark utan duk under den del som står på plintar, det har inte orsakat nåt problem, fick upp nån ihärdig växt första åren men spruta Roundup på dom sen såg jag dom aldrig mer.

Det där me att ladda upp bilder är inte min grej riktigt, dom som finns ligger i kameran just nu dessutom. Imorrn kan jag lägga upp dom på imageshack och länka till dom.
 
Ok, tack det vore perfekt.
 
trappaltan0012.th.jpg
trappaltan0013.th.jpg

Så här gjorde jag
 
Perfekt, tack , klurig lösning.
 
Trappen i förgrunden är den gamla (väldigt gamla, fanns där när vi köpte huset -02 fast då stod den vid altandörren och det låg plattor i marknivå jmf med nu) som ska skrotas förstås, det blir gräsmatta där på sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.