33 429 läst · 8 svar
33k läst
8 svar
Grund med lecakulor??
Har planer på att bygga ett fritidshus till sommaren och fick via en arbetskamrat ett tips på en lösning för grunden som jag blev nyfiken på. Han visste inte så mycket om den och jag har heller inte lyckats hitta något på nätet.
Som jag förstod lägger man L-balkar i ytterkant varefter man fyller "hålet" med lecakulor som komprimeras varefter man häller på en utspädd cementlösning som sedan härdar ihop till något som motsvarar en traditionell betongplatta.
Någon som känner till detta och var man kan hitta mer information??
Som jag förstod lägger man L-balkar i ytterkant varefter man fyller "hålet" med lecakulor som komprimeras varefter man häller på en utspädd cementlösning som sedan härdar ihop till något som motsvarar en traditionell betongplatta.
Någon som känner till detta och var man kan hitta mer information??
Vissa saneringsfirmor och snickare lägger förebyggande eller efter en sanering ut
Lecakulor på marken i krypgrund för att isolera och hålla tillbaka markfukt. Detta
måste betraktas som en riskkonstruktion då Lecakulor är ett vattentvättat (fuktigt)
och kalkrikt material. Efter läggning av lecakulor måste man en längre tid avfukta
med en s.k. sorptionsavfuktare för att sänka fuktkvoten i det tillsatta isoler-
materialet. Ytterligare argument emot att lägga Lecakulor som markisolering är att
de är hygroskopiska och därför har kapillär effekt (vattenuppsugande förmåga)
samt att isolervärdet är dåligt. Tillförsel av kalkhaltiga material utöver det som
redan finns i en krypgrund ska undvikas då kalk är en av livsbetingelserna för den
äkta hussvampen.
Däremot är det lämpligt som utfyllnad runt rör och ledningar när man går igenom golvbjälklaget. Råttor och möss gillar inte att gräva sig igenom kulorna
Lecakulor på marken i krypgrund för att isolera och hålla tillbaka markfukt. Detta
måste betraktas som en riskkonstruktion då Lecakulor är ett vattentvättat (fuktigt)
och kalkrikt material. Efter läggning av lecakulor måste man en längre tid avfukta
med en s.k. sorptionsavfuktare för att sänka fuktkvoten i det tillsatta isoler-
materialet. Ytterligare argument emot att lägga Lecakulor som markisolering är att
de är hygroskopiska och därför har kapillär effekt (vattenuppsugande förmåga)
samt att isolervärdet är dåligt. Tillförsel av kalkhaltiga material utöver det som
redan finns i en krypgrund ska undvikas då kalk är en av livsbetingelserna för den
äkta hussvampen.
Däremot är det lämpligt som utfyllnad runt rör och ledningar när man går igenom golvbjälklaget. Råttor och möss gillar inte att gräva sig igenom kulorna
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
10 499 kr inkl moms
Läs mer
Hej
TorpAnders säger att "Ytterligare argument emot att lägga Lecakulor som markisolering är att de är hygroskopiska och därför har kapillär effekt (vattenuppsugande förmåga)" Vad jag kan se på: maxit se - LECA - Platta på mark skall dom tvärt emot vara kappilärbrytande.
Där finns även info om hur du går till väga för att gjuta en platta på Leca. Det du pratar om är nog lecabetong. Titta på: http://www.leca.dk/leca/we/home.nsf/pics/LECA%20terraendaek.pdf/$file/LECA%20terraendaek.pdf?openelement (Sida 12)
Danskarna verkar ha kommit längre med sin produkt verkar det som. De har även råd hur tjockt man skall isolera med och utan golvvärme. Deras produkt är "coated" verkar vara något som inte finns hos Maxit.
TorpAnders säger att "Ytterligare argument emot att lägga Lecakulor som markisolering är att de är hygroskopiska och därför har kapillär effekt (vattenuppsugande förmåga)" Vad jag kan se på: maxit se - LECA - Platta på mark skall dom tvärt emot vara kappilärbrytande.
Där finns även info om hur du går till väga för att gjuta en platta på Leca. Det du pratar om är nog lecabetong. Titta på: http://www.leca.dk/leca/we/home.nsf/pics/LECA%20terraendaek.pdf/$file/LECA%20terraendaek.pdf?openelement (Sida 12)
Danskarna verkar ha kommit längre med sin produkt verkar det som. De har även råd hur tjockt man skall isolera med och utan golvvärme. Deras produkt är "coated" verkar vara något som inte finns hos Maxit.
Det kan väl vara skillnad att bara fylla ett utrymme med Lecakulor, mycket av det som TorpAnders kanske stämmer in. Men att göra en blandning av Leca och betong måste ju handla om en helt annan sak eller?
Är lite intresserad då va har en utbyggnad (inbyggd altan) i vår sommarstuga. Väggar och tak skall isoleras och väggen in mot huset skall rivas så denna utbyggnad blir en del av huset. Idag så är det bara en ca 40cm djup urgrävd typ krypgrund under det glesa altangolvet. Denna grund måste fixas på något sätt och bara Leca, alternativt leca+betong är två alternativ som dykt upp. Så mer info om lösningarna mottages tacksamt.
Är lite intresserad då va har en utbyggnad (inbyggd altan) i vår sommarstuga. Väggar och tak skall isoleras och väggen in mot huset skall rivas så denna utbyggnad blir en del av huset. Idag så är det bara en ca 40cm djup urgrävd typ krypgrund under det glesa altangolvet. Denna grund måste fixas på något sätt och bara Leca, alternativt leca+betong är två alternativ som dykt upp. Så mer info om lösningarna mottages tacksamt.
Prova att lägga Lecakulor i en hink med vatten...nog sjutton blir dom otorra mer än på ytan efter ett tag.BB_King skrev:Hej
TorpAnders säger att "Ytterligare argument emot att lägga Lecakulor som markisolering är att de är hygroskopiska och därför har kapillär effekt (vattenuppsugande förmåga)" Vad jag kan se på: maxit se - LECA - Platta på mark skall dom tvärt emot vara kappilärbrytande.
Där finns även info om hur du går till väga för att gjuta en platta på Leca. Det du pratar om är nog lecabetong. Titta på: http://www.leca.dk/leca/we/home.nsf/pics/LECA%20terraendaek.pdf/$file/LECA%20terraendaek.pdf?openelement (Sida 12)
Danskarna verkar ha kommit längre med sin produkt verkar det som. De har även råd hur tjockt man skall isolera med och utan golvvärme. Deras produkt är "coated" verkar vara något som inte finns hos Maxit.
Att ha dom som ballast i cement/betong är en helt annan sak, där är hela konstruktionen uppsugande så då kvittar de la liksom.
Kapillärbrytande fraktion tillverkas även i Sverige.BB_King skrev:
Ja, det är klart att de blir det. Du badar dem juh! och skulle du nu ha så mycket vatten där du tänker bygga en grund eller liknande så tror jag det är dags att dränera eller installera pumpgrop sen är det ju faktiskt så att alla lecakulor inte är kapillärbrytande utan det är en speciell fraktion. Du har kanske använt de "vanliga", helt enkelt.TorpAnders skrev:
Måste dessutom rätta dig när du högre upp i tråden skriver att lecakulor är ett kalkrikt material. Det är just det, det inte är då lecakulor tillverkas av mycket kalkfattig lera.
Kapillärbrytande leca-kulor användes ett tag under platta-på-mark, men eftersom de vid slutgiltig användning inte är *helt* kapillärbrytande pga nötning och skador under transport, komprimering, mm är det inte så vanligt längre.
My 5-cents, som amerikanerna säger
pelle
Edit:
Att byta ut stenfraktionerna mot leca i en betong funkar naturligtvis alldeles utmärkt, med lite lagom cement så de bara "limmas ihop" får du samma grej som säljs som Lecablock
pelle, efter att ha läst ordentligt och försökt förstå frågeställaren
My 5-cents, som amerikanerna säger
pelle
Edit:
Att byta ut stenfraktionerna mot leca i en betong funkar naturligtvis alldeles utmärkt, med lite lagom cement så de bara "limmas ihop" får du samma grej som säljs som Lecablock
pelle, efter att ha läst ordentligt och försökt förstå frågeställaren
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Lecakulor istället för singel under växthusgrund?
Grund & Markarbeten -
Varmgrund med lecakulor och ?
Grund & Markarbeten -
Fylla torpargrunden med lecakulor?
Grund & Markarbeten -
Hänvisning till gammal tråd om isolering av grund med lecakulor
Grund & Markarbeten -
Lecakulor i torpargrund
Grund & Markarbeten