Bygglov klart- måste vi vänta till våren? :(
Någon som startad bygge vintertid avseende grund och markarbete? Blir det bra? Ökade kostnader? Finns det månader/temperaturer då man bör undvika gjuta grund/ göra markarbeten (Sthlm) (sprängning, shakt, fyllnad).
 
Den här frågan dyker alltid upp vid den här årstiden. Sök i forumet så ska du se att den har blivit grundligt besvarad flera gånger.
 
F
General Failure skrev:
Den här frågan dyker alltid upp vid den här årstiden. Sök i forumet så ska du se att den har blivit grundligt besvarad flera gånger.
Grundligt, haha ;)

(kunde inte låta bli)
 
ag skrev:
Bygglov klart- måste vi vänta till våren?  :(
Någon som startad bygge vintertid avseende grund och markarbete? Blir det bra? Ökade kostnader? Finns det månader/temperaturer då man bör undvika gjuta grund/ göra markarbeten (Sthlm) (sprängning, shakt, fyllnad).
Hej!

Jag har inte privat börjat bygga på hösten, men i jobbet som anläggare har vi gjort villagrunder året runt.

Generellt så är det inga några hinder att göra arbetena på hösten eller vintern. Det är givetvis inte lika roligt att jobba ute när det är sämre väder, men det går det med.

Det som kan vara lite jobbigt är om det regnar väldigt mycket eller är minusgrader. Är det tjäle är det givetvis värre att schakta och återfylla, så försök att göra markjobbet när det är plusgrader åtmindstone.

När det gäller regnet så får man försöka att hålla schakterna öppna så kort tid som möjligt för att förhindra att det blir erosion av vattenmängderna. Se upp så att det inte blir forsar med vatten/jord ner i dräneringen för då sätts den ju igen.

Vig gjutnignen är det bra om det är plusgrader, helst över 5 grader i alla fall. Det går att gjuta vid temperaturer ner mot -20 men det blir en del extraarbete oc hdärmed lite högre kostndader.

Så det är bara att sparka igång bygget! Försök planera så att ett eventuellt hellregn inte får katastrofala följder....

Det jag skrivit är kankse luddigt, men du är välkommena att maila om du vill det, eller vi kan talas via telefon om du vill det. Hör av dig i så fall!

//Magnus
 
Tack för ditt svar Magnus! Ang både mark och grundarbete så tänkte vi ta in entreprenör för detta. Denne säger att varken grund eller markarbete blir några problem på vintern. Vår tomt består av mycket berg och detta underlättar enl dem. Dock måste även avteckning ske. Vi bygger i Sthlm och om vi får plusgrader i vinter så blir vi lyckliga, men det är väl tyvärr att hoppas på för mycket. Alltså anser grundläggaren att han kan jobba mitt i vintern. Och det är klart att de måste ha in jobb då med, men blir det lika bra?
 
ag skrev:
Tack för ditt svar Magnus! Ang både mark och grundarbete så tänkte vi ta in entreprenör för detta. Denne säger att varken grund eller markarbete blir några problem på vintern. Vår tomt består av mycket berg och detta underlättar enl dem. Dock måste även avteckning ske. Vi bygger i Sthlm och om vi får plusgrader i vinter så blir vi lyckliga, men det är väl tyvärr att hoppas på för mycket. Alltså anser grundläggaren att han kan jobba mitt i vintern. Och det är klart att de måste ha in jobb då med, men blir det lika bra?
Hej igen!
Jag kan itne säga hur relutatet på det arbetet blir, det beror helt på de som utför arbetena. Det finns alla möjligheter att få det lika bra mitt i vintern som på sommaren, men det kräver lite mer engagemang av de som arbetar.

Skall ni ha platta på mark? I så fall är det mest kritiska själva gjutningen så att det blir bra gjort. Men är det vana betingare så fixar dom det. Fyller ni marken meg sprängmaterial så är ju risken för tjäle liten.

Det vore väl inte helt fel att du ber markkillarna att berätta hur de har tänkt sig arbetsgången. Ställ en fråga om hur dom skulle agera om det var minusgrader när plattan skall gjutas. Deras svar där vittnar ganska bra om deras färdigheter.

Återkom gärna när du pratat med "gubbarn" om det är nåt du tycker verkar tveksamt. Kom ihåg att det är du som beställare som sätter kraven på hur arbetet skall utföras!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.