Jag följer med spänning ett bygge av ett flervåningshus utanför mitt fönster... Jag flyttade in när de precis började gräva och nu har de grävt ut ca 20m och kommit igång med grund och byggt 4 våningar av totalt ca 30 våningar...

Detta är i en stad som är ganska utsatt för jordbävningar så många äldre hus rivs och ersätts med nya jordbävnings säkra hus. Finns det någon på forumet som har koll på vad de gör för att få det jordbävningssäkert? Jag har hört att de bla använder någon speciell betong med "luft" i så att det kan röra sig mer? Något jag också reagerat över är att när de gjutit en våning väntar de ca 24h och börjar sedan med nästa våning... Är inte det ganska kort tid eller finns det special betong som brinner fortare?

DSC06037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH

Daggen
 
Kan inget om jordbävningssäkert byggande men antar att det delvis bygger på att förhindra att byggnaden kommer i någon slags självsvängning. Fats just det kanske mest har med vindlaster på höga byggnader att göra förresten.

Angående att börja på nästa våning antar jag att de helt enkelt låter stämpen stå kvar på våningarna under och tar bort efterhand som beräknad hållfasthet uppnåtts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.