Undrar hur man ska göra när man grävt ur en gammal mullbänk? Tänkte ha fuktspärr och sedan 45cm lecakulor -5cm luftspalt och sedan golvreglarna. Så lite olika och nya material som möjligt. Hur ser folk på en sådan lösning?
 
Jonathan Tigrar skrev:
Undrar hur man ska göra när man grävt ur en gammal mullbänk? Tänkte ha fuktspärr och sedan 45cm lecakulor -5cm luftspalt och sedan golvreglarna. Så lite olika och nya material som möjligt. Hur ser folk på en sådan lösning?
Vi har lagt lecakulor 10-15cm och sedan blåsull (eko) och sedan plankor direkt på.. tot utgärvt ca 40 sm
Vill poängtera att vi har hög sockel (1-1.5m) av natursten Och vi är högt uppe på en backe
Ännu möglar det inte men väldigt dragigt.
 
Jonathan Tigrar skrev:
Undrar hur man ska göra när man grävt ur en gammal mullbänk? Tänkte ha fuktspärr och sedan 45cm lecakulor -5cm luftspalt och sedan golvreglarna. Så lite olika och nya material som möjligt. Hur ser folk på en sådan lösning?
Välkommen till BH!

Det blir nog bra.
Jag hade dock funderat ett varv till ang fuktspärren. Nu kommer den på kalla sidan om isoleringen, med risk för att kondensvatten blir stående. Tror att en markduk el trasig presenning kan fungera bättre, om man nu behöver ngt sådant. Hur var mullbänken - blöt?
Om inte, om det var torrt och fint i grunden så borde ingen fuktspärr/broms behövas. Beror dock kanske på typ av golv. Det enda som är rekommendabelt är nog massivt bräd/plankgolv. Det medger lite fuktvandring. Med täta golv är det kanske befogat med ångspärr.

Det är också vitalt att den gamla grundmuren är tät så inget golvdrag kan uppstå.

Sedan är det nog heller inte fel att lägga 5-10 cm effektiv isolering i ovankant mot ytterväggarna för att minska köldbryggan.
 
Någon rättar mig säkert om jag har fel, men jag tror att du når över den kapilära stighöjden när du har så mycket leca.
Dvs. att du inte behöver någon fuktspärr. Eventuell fukt kommer inte ens nära golvet.

Luftspalt skall du inte ha upp mot golvet, då bryts isoleringen. (Skulle du ha luftspalt skulle den vara mellan marken och lecakulorna.)
 
Redigerat:
Vi resonerade eftersom vår mullbänk var torr som mjöl kan vi inte behöva fuktspärr.. vi har plankgolv i tre rum med element på väggarna och i två rum golvvärme monterad på på ullen och sedan såpn och laminat- här är jag kanske mer oroad sen i entren -golvvärme -spån- gips -fuktspärr -kakel här tror det börjar växa först.. vi får se om några år
Finns ju inga klara regler då man håller på med gammalt
Jag tänker att ingen luftspalt omdu skall bo i huset de blir köldbrygga och kallt så inni helvette...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.