Hej,

Vi håller på att bygga en ny strandstuga (bastu, omklädning, toa och gästrum) och jag funderar över på hur jag smartast ska göra grunden. Byggnaden är på drygt 40 kvm, L-formad i vinkel, och på exakt samma plats har en gammal motsvarighet stått, den är nu riven. Marken är relativt stabil (sand/skogsmark med blandade storlekar i stenar) och frågan är på vilket sätt jag ska göra grunden. Den gamla stugan hade delvis satt sig så jag kan inte utgå från samma grund. Tomten är på en ö i Luleå skärgård, och gamla rävar här ute säger "ta bara bort översta lagret och rör sedan inte marken, bygg ovanpå". En snickare har föreslagit att gjuta egna plintar med en platta på 60x60 cm (se bild nedan), en granne tyckte "10 cm singel, markisolering, sedan 10 cm singel till. Sen kan du lägga vad du vill ovanpå, lecablock eller annat". Ni kan se bilder på platsen nedan.

Frågan är vad jag ska göra. Att frakta ut 7-8 ton singel blir tufft över vatten (250 cementhinkar) men det går, gjuta plintar går också men mycket jobb. Att gräva ned plintar frostfritt är icke aktuellt då stugan ligger 10 m från vattenkanten.

Har ni några kloka ord? Singel+leca block? Singel + gjuta plintar? Använda stora stenar på platsen+borra och gjuta in stolpskor? Andra förslag?

Ni kan se bilder nedan på plintdesign, byggplatsen, strandstugan etc. Alla synpunkter mottages tacksamt!

Mvh
Daniel
 
  • En 3D-modell av en föreslagen plintgrund med en rund pelare monterad på en kvadratisk platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en planerad L-formad strandstuga med bastu, omklädningsrum, toalett och gästrum, belägen i skogsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Riven byggplats för strandstuga med sand/skogsmark och byggmaterial vid vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt beror på hur mycket fint material det är i den befintliga jorden.

Jag är alltid litet smått skeptisk till plintgrunder under isolerade byggnader. Kalla lider tål mera rörelse så där går det bra med plintar.

Går det att köra dit grus med traktor på isföre i vinter?
 
Jo, vissa vintrar går det, försökte få ut i vintras men det gick inte. Hade tänkt att få börja bygga nu så jag vill helst inte skjuta upp till i vinter för att få ut grus.
 
Ja..... då blev det en svår fråga.....
 
Plintar blir bra med en väldränerad mark under.
 
Kanske ett bra läge att använda Markskruv.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.