Våtutrymmen är ju bra att ha i tillbyggnader då äldre hus inte är helt anpassade till den mängd vatten vi använder i våra hem nuförtiden. Så då jag dels vill ha större tvättrum går jag i dessa tankar - men upplever mig förvirrad redan vid val av grundläggning - förstått att man helst ska ha samma som huset(nu stenmur/torpargrund) och kan tänka mig att det främst är för att inte skapa höjdskillnader eller är det av andra skäl man ska göra det? Vad händer om man gör platta på mark(med trappa ner) eller varmgrund(IK-krypgrund) i tillbyggnaden?
 
M
Nu spånar jag bara - men ett rimligt antagande är att man även vill försöka få rörelserna över tid att vara så sammanhängande som möjligt. Ett gammalt timmerhus rör sig ändå en del när årstiderna ändras.

Bygger man då enligt moderna metoder med platta på mark osv så har man en otroligt mycket stabilare grund än den stengrund som timmerhuset står på. Man riskerar då att utbyggnaden inte följer med i rörelsen.

Men som sagt, det är en idé om varför man skall hålla sig till samma konstruktion som huset har i övrigt, kommer säkert fler bra svar till dig :)
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Om du var rädd att dränera för bed grund är du kanske även rädd för platta på mark f tillbyggnad. Det är inte ne platta som ligger på marken, utan den förutsätter väl en ordentligt djup urgrävning, med grus, viss dränering mm, och så gjuts på detta en platta.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Varför vill du nödvändigt ha en gjuten platta? Det blir vedervärdigt opraktiskt med trappa ned. Med varmt kryprum får du en svårhanterlig köldbrygga genom gamla stenfoten. Dessutom rör sig allt i otakt.

Jag skulle ta det enkelt och billigt. Gjuta en sula och antingen gjuta upp en sockel eller mura lecasockel. Bygga torpargrund. Nutidens motsvarighet till den gamla grunden.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Varför vill du nödvändigt ha en gjuten platta? Det blir vedervärdigt opraktiskt med trappa ned. Med varmt kryprum får du en svårhanterlig köldbrygga genom gamla stenfoten. Dessutom rör sig allt i otakt.

Jag skulle ta det enkelt och billigt. Gjuta en sula och antingen gjuta upp en sockel eller mura lecasockel. Bygga torpargrund. Nutidens motsvarighet till den gamla grunden.
Så sant som ni säger ☺️ jag var konstigt nog inne på att platta skulle hjälpa stabiliteten något gentemot muren - men läskigt att gräva för plattan oxå och köldbryggan var en intressant och viktig vinkel verkligen! Fick i förrgår veta av en som ägde
huset för 15-20 år sen att han hade haft ner betong inne i grunden(jisses) och skulle ha sparat ett mindre utrymme att värmas upp av inneluft från övervåningen 😮 - ska bli intressant att få se de foton han skulle ha på när det gjordes 🙈 Så stenmursgrunden är kanske lite stabilare redan än vad jag trodde 😁

Leca till tillbyggnaden är jag egentligen jättesugen på 😀 Så riktigt tack för det rådet!

Försökte ta bort detta foto för tänkte ta frågan relaterad till den i ny tråd - men får inte bort bilden som sagt. Så skriver frågan här: När jag skulle gräva bort växtligheter invid stengrunden stötte jag på detta - är det en dränering? Som går djupare än vad jag ser? Det är inte ett rör då det är mer form av ett "halverat rör" när man känner med handen underifrån och i hårdplast - vågade inte gräva djupare just då men ska ut å göra för å se om det är mer nedåt
 
  • Halvt begravt halvrundt hårdplastobjekt i grusmark, misstänkt för att vara dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.