Ska bygga ett kallgarage vid stugan i Roslagen. När jag grävde ur så kom det fram en slät fin berghäll där garaget ska stå. På bilden har jag ritat ungefärlig yta, garaget blir något längre då jag grävt 1 meter till nu.

I vänstra främre hörnet, där inte hällen syns, går berget ned i en sänka, cirka 40 cm som djupast.

På bilden ser det plant ut, men berget lutar svagt och i bakre kanten är det 20 cm lägre än framkanten.

Jag vill få garaget så långt ner som möjligt.

Funderar på om jag ska gjuta en sockel som är 25 cm bred runt hela ytan som jag sedan kan mura leca på.

Därefter fylla upp med något lämpligt material i bortre ändan, och sedan gjuta ett tunt skikt med betong som golvyta?

Vad för utfyllnadsmaterial kan vara lämpligt mellan berget och plattan?

Hur tunn platta vågar jag mig på?

Dilemmat är att jag endast kan köra med personbilssläp till tomten, det går inte att få dit en betongbil. (2,5 tons grävmaskinen fick larvas fram de 400 meter som min infartsväg är).
Uppmärkt berghäll med tejpmarkerad yta för planerat kallgaragebygge i grävd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan kanske vara bra med en liten öppning i grundmuren på lägsta stället så ev vatten som kommer in mellan platta och berg kan rinna ut via singel/makadamfyllet under plattan?
 
Är det inte lika bra att gjuta sockeln till rätt höjd och bredd och hoppa över leca sten. Fylla ut kan du göra med några markskivor vilka är lättare att frakta.
 
Dräneringshål i lägsta punkterna hade jag tänkt mig.

Höger sida är det ju marknivå, så jag skulle kunna bygga trästommen direkt från en betongsockel.

Vänster och baksida skulle jag vilja ha 3-4 höjdrader med leca för att kunna slänta marken lite snyggare mot garaget.

XPS-Cellplast kanske inte är så tokigt, om jag börja med 20 cm längst in och sedan går ned på 15 - 10 - 5 cm tjocklek ju närmre jag kommer infarten.

Hur tunn platta vågar jag gjuta så den håller för personbil?

Räcker 6 cm armerad platta när det är berg under? Jag måste ju handblanda allt.

Då skull det bli något i denna stil?
Skiss över grundläggning av garage med markering av dräneringshål och leca-höjdrader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Tanken att mura i leca är att få det så lätt på släpet som möjligt va? Varför inte fylla upp med leca också? Väger bara 350 kg/m3 så man slipper överlast på släpet eller går att få i storsäck om du kan få leverans till infartsvägens början.

Vad gäller plattan så vete den alltså... Har gjutit tunna plattor till cykelförråd/redskapsbodar och sådant, typ 5 cm med armeringsnät i. De verkar hålla bra även efter ett par år men vi snackar ju noll belastning här. Vågar man så tunt i en garageplatta, jag vet faktiskt inte, man brukar väl säga 10 cm armerad platta? Är det inte så noga så hade jag kanske vågat gå ned till 7-8 cm, det ska väl ändå hålla ett tag och man brukar ju ångra sig efteråt om man inte gjort något ordentligt.

En 25-kg-säck ger 13 liter färdig betong. Det ger ungefär 0,75 säck per cm och kvm. Hur stort blir garaget? På 25 kvm sparar man hela 56 säckar att gå ned till 7 cm. Tyvärr är det ju 130 säck kvar att blanda. Är det ens görbart? Kanske på 4-5 gubbar och 2 betongblandare (tombola)? Eller hur är tanken?

Glöm inte avrinning i garaget och passa på att mura ett extra varv leca så att du får upp syllen lite från plattan, bra om det blir blött och så invändigt.
 
Man bör nog köpa gjut grus och cement för att hålla ner kostnaden. 6 cm låter tunt men håller säkert bra om det är stumt under. Men behöver du gjuten platta till ett kallgarage gjuta plintar och grus däremellan är ju bra mycket mindre jobb.
 
Ja, tanken med leca är att få låg vikt som möjligt att transportera.

Det kanske är bättre att jag gör en träform som jag fäster rejält med dubb i berghällen, sedan fyller upp med lecakulor till rätt höjd och gjuter en platta på låt oss säga 8 cm?

Fast rullar inte lecakulorna iväg när jag tar bort träformen isåfall? Det behövs väl en kantbalk av något slag?

Jag kan köpa Finja grovbetong på Hornbach för 40:- per 25 kg säck. De lastar en pall med truck, då får jag 40 säckar på släpet vilket är maxlasten.

30 kvm och 240 säckar kostnad 9600:-

Kan låna ihop till fyra små tombola som klarar 3 säckar per gång, och fyra man som blandar och gjuter.

Är det realistiskt att genomföra under en lång dag i maj månad?

Behövs verkligen avrinning på golvet i ett sommarstugegarage som använda sporadisk?

Jag har en pall med 80 lecablock på plats redan som blev över efter tillbyggnaden av huset, så några varv med leca ska det bli.

Tänkte mest ställa in bilen varma soliga sommardagar för att få den sval. Och jag planerar för en elbil framöver, då kan den stå och ladda därinne också.

Släpvagn fullastad med säckar av grovbetong parkerad nära skog och röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Hade absolut kört på någon slags kantstöd. Har du 80 block leca (190×190x590 mm?) så måste det väl typ räcka till minst två varv? Som du säger så rullar säkert kulorna iväg. Ska du motfylla lecablocken?
 
Jag motfyller två väggar, på vänster sida och längst in, högra sidan kommer överkant på plattan i marknivå nu.

Har 80 block leca 190×190x590 mm så det räcker till två varv.

En variant är ju att skippa betongplattan helt som smurfen72 föreslår.

Lägga betongsten som golv istället, något i denna stil har jag funderat lite på:

Hörna av en utomhusyta med två vitkalkade väggar och ett golv av röd-bruna betongstenar i varierande nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Betongsten väger ju som betong. Du vinner såklart lite på att slippa hela momentet med gjutningen men det är fortfarande 5 cm betong som ska köras på släpvagn. Sedan måste du lägga bärlager och någon form av sättmaterial, typ stenmjöl, det går nog inte att få ett bra resultat ovanpå lecakulor. Krossmaterial väger ungefär 1,4 ton per kbm, dvs 4 gånger mer än kulorna.
 
Kommer du fram med personbil och släp bör det ju gå att komma dit med traktor och släp också och då får du ju dit material utan problem.
 
Jo det går att köra ut mindre lass med material.

Bärigheten på vägen är låg då den går en sträcka över sjösänkningsmark, så vill jag helst inte gå över 1500 KG per hjulaxel. Jag har hyrt ett boggiesläp med tipp och kan då köra ut cirka 2,4 ton per lass. Grustaget ligger 10 km bort så det är rätt smidigt.

Har funderat på om jag skulle hämta några lass med 0-32 och lägga på berghällen för att få den jämn, det är ju enklare att packa 0-32 material ordenterligt.

Sedan kanske en fiberduk och 5 cm tjockt lager med 8-12 eller kanske 5 cm XPS-Cellplast och sedan gjuta en platta.

Jag har fått rådet att ha något kapillärbrytande så att golvet inte blir fuktigt.

Jag kan hämta sand, gjutgrus och cement som jag lägger av precis framför garaget, och sedan handblanda betong för plattan.

Frågan är hur jag gör på bästa och smidigaste sätt med mina förhållanden.
 
Fulkemisten
Så här tänker jag. Först hade jag gjutit upp en klack och murat med lecan som du redan har på plats, den kan man ju sedan ställa väggarna på.

Om vi säger att du har ett snittdjup på 20 cm att fylla upp så blir det 3-4 vändor med kross (30 kvm x 0,2 = 6 kbm á 1,4 ton per kbm). Det är ju ok och i så fall hade jag nog lagt 8-16 i botten som kapillärbrytande, det går bra att padda om man gör det i omgångar, sist markduk.

Sedan finns det två val:
3-5 cm stenmjöl/sättsand och tillsist betongstenar. Det blir en vända med sand och 2 vändor med sten. Som du sa själv så ska det bli ett garage till ett fritidshus, väggarna ska ju i mitt förslag vila på lecan. Jag tror det här är den lätta vägen. Kanske.

Att handblanda nästan 2 kbm betong vete den alltså, hade jag gjort det själv så kanske jag hade försökt eftersom det ju egentligen blir schystare med en redig platta. Men...
Rätt proportioner mellan ballast, vatten och cement är en svår konst tycker jag, särskilt till större projekt då varje batch tenderar att diffa lite. Kommer man att hinna gjuta hela plattan i ett stycke innan det börjar brinna? Kanske om man är 6-8 gubbar och minst 2 men gärna 3 tombolor. Det blir väl 15-16 laddningar förutsatt att varje tombola tar 125 liter?

Svårt val alltså men kul projekt.
 
Det är inga problem att blanda 2 m3 betong i en tombola men hyr eller låna gärna en större modell och det gör inget om första laddningen börjar brinna före då hinner man men att slipa till ytan också vilket kan vara svårt att hinna med annars när allt brinner samtidigt.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Om jag först gjuter en klack runt hela plattan och murar med lecablock, borde jag inte kunna fylla med lecakulor i utrymmet mellan berghällen och den nya plattan som ska gjutas för att få en jämn nivå att gjuta ifrån?

Eller är det stadigare att gjuta på 8-16 grus?

Är det bäst om plattan får ligga "lös" innanför lecablocken eller ska jag dra ut armeringsjärn som knyter ihop plattans armeringsnät med lecamuren?

Verkar som att råden är att jag bör gå upp till minst 8 cm tjocklek på plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.