På fredag ska jag hämta byggsats för en verktygsbod (den här: http://www.trastugor.com/kalle97_exklusiv.htm ).

Så nu ska jag planera hur vi ska göra grunden för den. Så, vad är bäst, enklast och billigast? Jag tänker mig någon enklare grund. Går det med sådana betongblock man kan köpa på ett byggvaruhus som man gräver ner en bit? Isåfall, ungefär hur många bör man ha?
 
Visst fungerar det med leca-block eller motsvarande. Hur många beror förmodligen delvis på hur konstruktionen av botten ser ut. Men gissningsvis skulle det räcka med 9 stycken, en i varje hörn, en på varje mittsida och en i mitten av boden.

Gräv ut under varje block och lägg någon dm dränerande material och sedan blocket på detta.
 
Ok, tack för svaret!

Ska jag lägga markduk under det dränerande materialet också kanske?
 
Ksund skrev:
Ok, tack för svaret!

Ska jag lägga markduk under det dränerande materialet också kanske?
Tycker inte att det är nödvändigt, beror på vad du har för mark.
 
Vi lade inte markduk under vår. Vi grävde ur och lade singel och byggde sedan vårt på beongblock. Eftersom vi skulle ha ved i den ena delen så tog vi många block.Vi har under varje golvregel m.m
 
Jag gjöt sex plintar till min friggebod. Den står som på berget (jag gjöt på berget) trots att den är helt packad med ved o bröt.
 
Jag har lagt min friggebod på 12 lecablock (3x4).
På dessa ligger 4 impegnerade o fastspikade reglar (impregnerade). Resten på det. Har funkat bra i 2 år.
 
Tack för tipsen!

Jag gör nog så att jag överdimensionerar lite för säkerhets skull, även om det bara är en friggebod. Jag får se imorgon exakt hur golvkonstruktionen är och jag frågar nog bod-tillverkaren då vad de rekommenderar också.

Jaja, bara att börja gräva - varför köpte jag aldrig en grävmaskin? ;)
 
Sådär, nu är det mesta på grunden gjort och det blev lite mer avancerat än först tänkt.

Lyckades rycka ner en grävare som höll på hos en granne, men som kunde ta mig lite snabbt emellan eftersom han väntade på material dit. Så då lät jag gräva ut hela ytan och så på med markduk och makadam. Så nu ska det nog hålla.

Så här ser det ut nu (var lite mörkt när jag tog bilden):

grund.jpg


Min nästa riktiga nybörjar-fråga: Ska jag lägga lecablocken som på bilden, med armerings-spåren nedåt? Eller tvärt om?

EDIT: stavfel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.