Hej.

Skulle behöva lite hjälp med vilka material jag bör använda.

Jag skall lägga ett ankare på min tomt där ankaret väger 1 ton. För att det inte skall sjunka ner i gräsmattan så tänkte jag gjuta en enklare platta. Skulle det räcka att gräva ner ca 25cm och lägga 20cm singel och sedan ett armeringsnät och 5cm betong på detta? Plattan som jag skall gjuta är ca: 1 x 2m (bxh). Vill komma undan så billigt som möjligt och har dålig koll på gjutning och vilka material jag skall använda mig utav, Vilken betong, vilken singel osv.., marken är generellt hård. Kom gärna med tips.

Ankaret ser ungerfär ut som bifogad bild, men väger totalt 1 ton.
 
  • Ett stort ankare av metall mot en suddig vit bakgrund som diskuteras för installation på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan säkert gjuta en 10cm armerad platta direkt på jorden. Blir oavsett lägre belastning än att du bara står stilla på gräsmattan.
 
Det borde räcka att packa ett par dm grus och lägga på trädgårdsplattor i betong.
 
Ska den bara förvaras tillfälligt kan du väl lägga den på en sj pall.
 
T Tippler skrev:
Hej.

Skulle behöva lite hjälp med vilka material jag bör använda.

Jag skall lägga ett ankare på min tomt där ankaret väger 1 ton. För att det inte skall sjunka ner i gräsmattan så tänkte jag gjuta en enklare platta. Skulle det räcka att gräva ner ca 25cm och lägga 20cm singel och sedan ett armeringsnät och 5cm betong på detta? Plattan som jag skall gjuta är ca: 1 x 2m (bxh). Vill komma undan så billigt som möjligt och har dålig koll på gjutning och vilka material jag skall använda mig utav, Vilken betong, vilken singel osv.., marken är generellt hård. Kom gärna med tips.

Ankaret ser ungerfär ut som bifogad bild, men väger totalt 1 ton.

Skadat vara dekorativt? Då kanske man ska passa på att lägga dit en stenbumling att ha ankaret på när man ändå fraktar dit ankaret. Ankare gör sig bäst på sten eller i vatten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Skadat vara dekorativt? Då kanske man ska passa på att lägga dit en stenbumling att ha ankaret på när man ändå fraktar dit ankaret. Ankare gör sig bäst på sten eller i vatten.
Ja, dekorativt lär det vara. Gissar på att han inte ska ankra en skuta på tomten. ;-)
 
Pallen (behövs kanske 2) vänd upp och ner ger stor yta mot gräset.
Protte
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
Ja, dekorativt lär det vara. Gissar på att han inte ska ankra en skuta på tomten. ;-)
Eftersom flera föreslår sj-pall tänkte jag att det va värt att förtydliga ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Eftersom flera föreslår sj-pall tänkte jag att det va värt att förtydliga ;)
missade det. Då vart ditt inlägg mera logiskt :)
 
Du behöver gå upp i tjocklek för att få täckskikt till armeringsmattan du ska ha i mitten. 100mm tjock vore idealiskt men 80mm räcker.
Sedan vill jag bara tipsa om Werners vita betong som skulle vara snyggare kontrast mot det svarta ankaret.
En nygjuten vit betongpelare med strukturyta står mot en bakgrund av en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Testa och kör bilen på gräset och se om den sjunker i marken, den väger mer än en ton.

Jag tror det räcker med trädgårdsplattor utan för mycket annat
 
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Betongsten, 25 kr/st. Du får 3 st för under en hundring.

[länk]
Till det priset bör han få 4st!
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.