Skickade en fråga på annan plats på forumet men har då inte fått nåt svar ännu...
Åker (inte lerjord) där jag förberett för att ställa container genom att ha markduk samt ca 20 cm 80 mm grovt grus. avvägt med stenar på tvären om ni förstår hur jag menar då det skulle vara lä'tt att hitta av med containrarna. Dessa har plötsligt blivit dyra och börjat fundera på ett plåtskjul med trästomme istället.
Funderar på att såga i byasågen fyrskäringar 200 x 200mm och om ni tror det vore möjligt att detta kunde fungera som grund??
 
Grund för träskjul, eller att ställa containrarna på?
Antar att grunden oavsett är 20 cm med 80 mm stenkross, (eller 0-80)?
Antar vidare att fyrskäringarna är tänkta att ha liggande som syll/bärlina?

Liggande grov syll, står sig bra om den blir ordentligt fuktskyddad, uppifrån, från sidan och underifrån.
Ju bättre virkeskvalitet ur fuktsynpunkt desto längre står den sig. Dvs, kärnek eller senvuxen kärnfura bör väl enl gammal tradition/erfarenhet/kunskap vara rekommenderat.

Det låter som att detta bygge ligger en bra bit norr om där jag bor, men här i söder tvivlar jag på att en 8" x 8" granstock skulle överleva ens 10 år utan omsorgsfullt fuktskydd från alla håll. Det förefaller dock som att långt norrut fungerar även gran hyfsat.
 
Ok! Tack för svaret!
Förstår inte hur alla dessa gamla lador lyckas överleva så länge utan nåt underhåll men det kanske kan vara så de valde virke med omsorg?
Ja, tänkte isåfall ett förådsbygge på det sätt du beskrev... själva golvet lär dock kosta en del med vinklar och rätt grova reglar (cc600 och 45 x 175??) då det även ska förvaras en traktor där... plankgolv typ... ja minst 34mm gissar jag eller kanske t.o.m. 45mm från nån byasåg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.