Finns det grundare apparatdosor än standard? Skulle behöva få plats med en åt varje håll i en plankvägg på 48mm som endast har enkelgips + tretex åt ena hållet och enkelgips åt andra hållet. Dosan får då vara max 42-43mm djup. Tänkte slippa sätta dubbelgips då det känns lite onödigt.
 
Finns en ROT dosa som bara är 35mm på bla. elbutik.se.
 
Okej, har dock redan ett stort hål så knepigt att fästa en rotdosa där då. Finns det inget annat går det väl att lösa på nåt sätt, men skulle hellre ha en regeldosa.
 
Mikael_L
Någon har tipsat om grunda a-dosor i någon tråd här, kommer inte ihåg vilken. Men prova och sök, jag tror det gällde bänkskåp eller underskåp i köket (det var tips på sökord). Kan möjligen varit i köksforumet med, men jag tror det var här.
 
  • Gilla
Knarket
  • Laddar…
Det kan ha varit jag här. Jag har använt dessa dosor infällda i en björkplanka för uttag, och har även spottar, tryck dimmer och traf infrästa i samma planka. Styrs med små återfjädrande tryckknappar (godkända för 250VAC) infrästa i plankan
 
När det knep i en tunn lättbetongvägg full med armering hit och dit tog jag en vanlig dosa och kapade ner den. Tog bort ett segment på mitten så att stosarna satt kvar i botten och ringen med skruvarna sattes ovanpå. Limmade ihop dessa med lämpligt lim. Tillåtet? Vet inte och bryr mig faktiskt inte då dosan fyller sitt syfte och inte ställde till något problem för elektrikern.
 
Ett litet tips till nästa gång du ska fälla in en dosa i en lättbetong vägg, ta vinkelslipen och kapa ur en bit ur den tunna väggen. Det går säkert fortare och så blir det riktigt gjort.
 
elmont skrev:
Ett litet tips till nästa gång du ska fälla in en dosa i en lättbetong vägg, ta vinkelslipen och kapa ur en bit ur den tunna väggen. Det går säkert fortare och så blir det riktigt gjort.
Ja, eller kniven, en gammal fogsvans, mormors katt eller annat mög. Vad hjälper det när dosan måste in med stosarna mellan två horisontella parallella armeringsjärn?
 
Det är där vinkelslipen kommer in i bilden, och skulle det inte gå kan man ju sätta en utanpåliggande ;)
 
Jo men armering är just armering ;) Tradigt när blocken över dörröppningen säckar ihop ;) Dessutom satt där en gammal dosa så det vore ju fan om man inte skulle kunna klämma in en nyare med två stosar till.
 
Jag gjorde som så att jag kapade botten på dosan, precis så mycket att stosarna klarade sig. Sitter dikt an den andra dosan så dess botten extraknäcker som extrabotten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.