Hej jag har en pool som vattnet är grummligt i det går inte att se botten och då är den bara 85 cm djup jag har provat att chockklorera har funkat förr men det blev ingen skillnad vad göra ?
 
Byt vattnet om du har möjlighet. Det är bara krångligt att få ordning på det. Har man en liten pool är det det enklaste alternativet. Sen klorera och filtrera det nya vattnet från start så att det aldrig uppstår nån växtlighet eller annat som kan göra det grumligt.
 
Krångligt innebär det att det inte är möjligt eller? byta vatten är ju rätt bökigt med?
 
Är det sandfilter eller patron? Har du sandfilter kan du testa med flockmedel. Det finns i.o.f.s. flockmedel till patronfilter också men det ska vara en särskild sort då. Flockmedel gör så att små partiklar som ger ett grumligt "dis" i vattnet klumpar ihop sig och fastnar lättare i filtret eller sjunker till botten.
 
Det jag menar med krångligt är att det tar tid och kostar. Hur stor är din pool? Om den rymmer 10kbm så går det ganska fort att pumpa ur/tömma vattnet och fylla på nytt och få en fräsch start. De medel och tester som du annars förbrukar innan du fått orndning på ditt vatten kostar mer än vad det kostar med nytt vatten och tiden du får lägga ner blir längre.
 
Kolla PH värdet först. Är det för lågt fungerar inte kloret som det ska, Troligtvis har du för lågt PH . Det finns att köpa PH + eller PH- beroende på villket problem du har.

// Kim
 
Istället för klor.
Hålla alla polare. Har någon erfarenheter av vattenrening med titanium och koppar, det finns ett system som heter Eco Smarte.
Fördelar/nackdelar?
Kim von Platen
 
Det kanske är klorresistenta alger du har, prova med algmedel, det funkade för vårt "bruna" sjövatten. Klor gjorde varken til leller från men algmedlet tog kål på de bruna algerna och vattnet blev klart....

--pH skall givetvis regleras in först iofs...
 
Har du grumligt vatten löser du inte detta genom att dosera klor. Klor har ingen effekt på de organiska föroreningarna som finns i vattnet och som gör att du upplever ditt badvatten grumligt.

De organiska föroreningarna utgörs av bl a hår, hudpartiklar, textilfibrer, saliv, svett, urin och tarmutsöndringar. Till detta kan komma även tvålrester, hudkräm och rengöringsmedel samt organsikt material så som löv, gräs mm.

Dessa föroreningar måste filtreras bort genom filter och då helst i kombination med en dosering av någon form av fällningskemikalie (flockmedel), oftast en polyaluminiumklorid.

Föroreningarna kan tjänstgöra både som bärare av och näring för mikroorganismer. De kan dessutom göra den mera svåråtkomliga för desinfektionsmedel (klor).

Att rengöra sin pool regelbundet är det bästa sättet att förebygga anrikningen av organiskt material i poolvattnet. Dessutom är det viktigt att byta ut en viss mängd bassäng vatten mot nytt rent vatten för att få bort de salter som finns i bassängvattnet. Salter från svett och urin tas varken bort i en filtrering eller med hjälp av klor.
 
För min del har det alltid hjälpt med flockningsmedel. Slänger en kudde i bräddavloppet låter det göra sitt i några dagar och sedan backspolar jag sandfiltret.
 
Lyfter en gammal tråd här.
Köpte en liten till grabben (1200L) som fungerat bra en månads tid. Liten pump med filter finns. Clear Pool AquaBlanc används som "behandling".
Men de senaste dagarna har vattnet blivit grumligt/vitt. Kollat ph och det ser normalt ut.
Läste någonstans att det kunde vara kalk som lagt sig på botten, men vet inte.
Skönt och slippa tömma den, men det är kanske enda alternativet?
 
Bästa är att byta vatten och i framtiden köra klor istället.
Se till att filtret är rent.
 
Nimajneb skrev:
Bästa är att byta vatten och i framtiden köra klor istället.
Se till att filtret är rent.
Lutar åt vattenbyte. Verkar vara svårt med klor då de satserna är gjorda för större pooler..
Sen blev jag lite anti när jag läste om klor och dess bieffekter som inte var helt hälsosamma tydligen. :confused:

Filtren är bytade.
 
Joaquin skrev:
Lutar åt vattenbyte. Verkar vara svårt med klor då de satserna är gjorda för större pooler..
Sen blev jag lite anti när jag läste om klor och dess bieffekter som inte var helt hälsosamma tydligen. :confused:

Filtren är bytade.
Klor är oändligt mycket bättre en vatten som inte är riktigt rent.
Har du följt instruktionerna för Clear Pool AquaBlanc? Man ska väl pytsa i något varje vecka
 
Japp. Kollat och lagt upp i min kalender när och vad som ska i. Var 5e läggs en andra påse i. Ganska enkelt.
Däremot är det också gjort för >3000L-pooler så enligt försäljaren så kunde jag lägga till några dagar extra mellan gångerna. Fungerat bra fram tills nu som sagt. Faktum är att det nog började att grumla sig efter senaste behandlingen (inte nödvändigtvis just efter). Men värdena ser ju bra ut...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.