Håller på att göra i ordning ett gammal slagbord av furu som tyvärr har fuktskador i mittendelen där det fattades färg. Någon hade dessutom kladdat på lack ovanpå partierna utan färg för att försöka skydda allt. Har tagit bort all färg med värmepistol och skrapa på både mittendel och de båda klaffarna.

Se bilder nedan

Har sedan kört med en äldre oscillerande planslip och grovt P40-papper. Visst tog den bort lite, men mycket mindre än vad jag trodde detta grova papper skulle göra. De mörkare partierna med fuktskador syns fortfarande, även om de är ljusare och allt ser bättre ut. Jag skulle behöva ta bort en 0,5-1 mm åtminstone tror jag. På vissa ställen syns också fina originalslipspår som tyvärr går mot riktningen. Antar att de inte brydde sig om dem, då den sedan målades.

Att den inte slipar särskilt djupt även med P40, kan det ha att göra med att det är en planslip? Behöver jag kanske en bandslip? Även om jag vet att risken med bandslip är att man gör skarpa spår.

Då mittendelen är så pass skadad och det nog alsdrig blir en tillräckligtjämn ton i trät, funderar jag på om jag kanske skulle använda någon oljevax med lite mörkare pigment. För att dölja den lite flammighet som nog blir kvar. På benen och ramen kommer jag att ta bort den gamla färgen och antagligen grundmåla/måla sedan.

Lite tips och förslag tas tacksamt emot kring både slipning och behandling.
 
Redigerat:
Så här ser det ut nu
Träbord med struktur, designföremål, dricksglas, kuddar, rottingstolar, del av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett träbord, stolar, dekorativa objekt och krukväxter i ett inomhusbostadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En oscillerande planslip är ju ganska snäll och tar försiktigt; sannolikt skulle en excenterslip göra ett bättre jobb.
Nu är ju mittdelen av bordskivan inte särskilt stor så lite "elbow grease" kanske kan göra skillnad. Jag skulle helt enkelt gett mig på skivan med ett sickelstål och skrapat bort lack och annat oönskat.
Mycket effektivare än man kanske tror.

Här är en väldigt bra instruktionsvideo av Daniel Norrstam på Sliparebackens finsnickeri i Lund som visar hur man använder och slipar en sickel.


Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Jag skulle helt enkelt gett mig på skivan med ett sickelstål och skrapat bort lack och annat oönskat.
Mycket effektivare än man kanske tror.
Stort tack för feedback.
Lack, färg är redan borta. Det är missfärgningar från fukt som syns som mörka fläckar. Det går lite djupare än färgen och lacken.

På klaffarna vet jag inte riktigt varför det är skillnad i nyans, då det bara var färg och grundfärg där. Efter slipning blir det ljusare på vissa ställen och en varmare ton på andra.

Varför funkar en exenderslip bättre och slipar grövre? Trodde den ungefär lika snäll som planslipen. Hur skulle stålet kunna gå lika djupt som slipmaskinen? Missförstår jag något.

Såg filmen nu. Otroligt. Tyvärr tror jag det är för mycket tungt jobb. Vill nog köra maskin.
 
Så här såg det ut från början
Ett slitet träbord med fläckar och repor, belyst av svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
En planslip oscillerar endast och rör sig bara några millimeter; en excenterslip både oscillerar OCH roterar samtidigt vilket ger effektivare avverkning. Ofta är den oscillerande rörelsen större på en excenterslip dessutom.

Det är två maskiner med olika användningsområden där planslipen mest är avsedd för finare slutputsning.

//Ronnie
 
  • Gilla
marp68 och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
En planslip oscillerar endast och rör sig bara några millimeter; en excenterslip både oscillerar OCH roterar samtidigt vilket ger effektivare avverkning. Ofta är den oscillerande rörelsen större på en excenterslip dessutom.
Tack.
Om jag får tag på en excenterslip, vilket papper skulle du använda för denna grovslipning? Är kanske P40 för grovt, då excenterslipen är mer effektiv eller ska jag köra på samma papper?

Såg att det finns 24 och 12 också. Kan det vara något att köra med planslipen om jag inte får tag på en excenterslip? Eller är risken att den grovleken gör för mycket skada, t.ex. djupa spår.
 
nu när du är nere på rent trä borde P40 papper avverka duktigt..........Annars har du för dåliga grejer......En excenterslip är nog att föredra.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nu när du är nere på rent trä borde P40 papper avverka duktigt..........Annars har du för dåliga grejer......En excenterslip är nog att föredra.
Ja, lite märkligt att inte planslipen avverkar mer när det ändå är 40-papper. Om jag inte får tag på en excenterslip, vad tror du om 24-papper och planslipen. Färg och lack tog jag bort med värmepistol och skrapa. Gick lätt.
 
Eftersom jag bara ska slipa ner detta bord lite känns det inte ekonomiskt försvarbart att köpa en dyr maskin. Kommer inte att använda mer är jag ganska säker på. Men ganska dyrt att hyra också.

Vad säger ni om de billigare på t.ex. Jula. Finns en för 499 kr med sladd och en för 399 kr med batteri? Skulle kanske tom. den batteridrivna räcka för detta jobb?

https://www.jula.se/catalog/verktyg...eridrivna-excenterslipar/excenterslip-011488/

https://www.jula.se/catalog/verktyg...lektriska-excenterslipar/excenterslip-018991/

Eller ska vara om ett grövre papper, t.ex. 24 eller 12, kan funka med planslipen jag redan har då 40 inte var särskilt effektivt, men det känns lite riskabelt med så grovt.
 
Vad gäller slippapprets grovlek (korn) får man börja med den variant som ger tillräcklig avverkning; 40 brukar vara grovt nog men gamla möbler kan vara nog så torra och hårda och ibland kräva mer.

Saken är ju att man sedan måste fortsätta slipa i flera omgångar med finare och finare korn.
40, sedan 60, sedan 80, sedan 100, sedan 120 — därefter kanske 180 som sista korn men beroende på önskad finish och ev ytbehandling kanske man fortsätter via 240 till 320...
Kan vara både tråkigt och jobbigt!
Nu kan man ofta hoppa över något steg och gå direkt från 80 till 120 till exempel men varje steg har till syfte att göra slipmärkena efter föregående slipning mindre framträdande vilket gör det ganska ointressant vilken kornstorlek man börjat med. Resultatet beror snarast på vilket korn man avslutat med.

När det gäller att köpa maskiner från Jula, Biltema med flera, är min mening att om det är en maskin som sällan ska användas så funkar de nog ok. Då är det viktigare att — i det här fallet — inte köpa deras slippapper utan köpa bättre kvalitet för det är papperet som gör jobbet.

//Ronnie
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
P
M marp68 skrev:
Håller på att göra i ordning ett gammal slagbord av furu som tyvärr har fuktskador i mittendelen där det fattades färg. Någon hade dessutom kladdat på lack ovanpå partierna utan färg för att försöka skydda allt. Har tagit bort all färg med värmepistol och skrapa på både mittendel och de båda klaffarna.

Se bilder nedan

Har sedan kört med en äldre oscillerande planslip och grovt P40-papper. Visst tog den bort lite, men mycket mindre än vad jag trodde detta grova papper skulle göra. De mörkare partierna med fuktskador syns fortfarande, även om de är ljusare och allt ser bättre ut. Jag skulle behöva ta bort en 0,5-1 mm åtminstone tror jag. På vissa ställen syns också fina originalslipspår som tyvärr går mot riktningen. Antar att de inte brydde sig om dem, då den sedan målades.

Att den inte slipar särskilt djupt även med P40, kan det ha att göra med att det är en planslip? Behöver jag kanske en bandslip? Även om jag vet att risken med bandslip är att man gör skarpa spår.

Då mittendelen är så pass skadad och det nog alsdrig blir en tillräckligtjämn ton i trät, funderar jag på om jag kanske skulle använda någon oljevax med lite mörkare pigment. För att dölja den lite flammighet som nog blir kvar. På benen och ramen kommer jag att ta bort den gamla färgen och antagligen grundmåla/måla sedan.

Lite tips och förslag tas tacksamt emot kring både slipning och behandling.
Jag har slutat med slippapper för det är rent ut sagt skit.
Googla "slipnät" det är framtiden när det gäller slipning, finns som ark, rondeller och band.
Sätts inte igen som slippapper och fastnar slipdamm eller färg går det ganska enkelt att få bort.
 
  • Gilla
marp68 och 1 till
  • Laddar…
Tack för feedback. Ska kolla upp detta med slipnät. Och att köra finare papper sedan är självklart.

Tanken är inte att få ett helt perfekt plan och ny yta utan skavanker, utan mer att försöka få till en yta ren från färg och med någorlunda jämn ton så att jag kan lägga på oljevax med något dämpande pigment utan att det ser för flammigt ut.

Jag både räknar med, accepterar att det kommer finnas kvar gropar runt kvisthål och på andra ställen. Lite patina helt enkelt och en känsla av tidens tand.

Någon rekommendation kring oljevax för ett gammalt bord i furu? Tänker att oljevax kanske är bättre än att bara olja det. Om jag bara skulle olja det, är det linolja som gäller?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Jag har slutat med slippapper för det är rent ut sagt skit.
Googla "slipnät" det är framtiden när det gäller slipning, finns som ark, rondeller och band.
Sätts inte igen som slippapper och fastnar slipdamm eller färg går det ganska enkelt att få bort.
Har ingen egen erfarenhet av slipnät men vet att de växer i popularitet och jag är själv nyfiken på att testa dem då de verkar bra.
Vill dock inte hålla med om att slippapper är skit — som alltid får man vad man betalar för.

Köpte en gång sliprondeller på Harald Nyborg pga lågt pris men det slutade med att jag slängde dem för att de var så otroligt usla! Gick istället och köpte nya av ett bättre fabrikat och blev nöjd.
Kännetecknande för dåligt slippapper är ojämn kornstorlek, korn som snabbt lossnar samt dålig kardborreyta så att papperet ständigt lossnar. Problem man slipper om man köper av bättre kvalitet.

//Ronnie
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.