När jag nu låter bygga om mitt mätarskåp vid tomtgränsen skulle jag vilja
installera grovskydd för (åtminstone) inducerade strömmar från åsknedslag.
Väldigt få elektriker kan något om detta så jag får själv speca vad jag skall ha.
Mätarskåpet sitter vid tomtgränsen; 20 meter från närmaste hus och 50 meter
från det längst belägna huset. Jag har ca 100 m till transformatorstation (luft ledning
och luftledning på hög höjd över havsnivå på transformatorstationens primärsida).
Min tanke är att ha ett grovskydd vid tomtgränsen som tar huvuddelen av strömstöten
och som endast har ca 700 V i restspänning. Vad skall jag använda och vilken
effektivitet kan jag förvänta mig.
Kommer skyddet att klara inducerade strömar som uppstår på transformatorns
primär eller sekundär sida, kommer jag även att klara direktnedslag i dessa?
Hur hanterar jag telefonledningen? Får man dra in denna i mätarskåpet för
att få tillgång till bra jord och hur påverkar isåfall ett sådant skydd transmissions-
egenskapena för ADSL2+.
Och slutligen, vad kostar utrustningen?

MVH/Jonas
 
Låt mig se....

Du vill att någon annan ska tala om för dig vad du ska ha för grejor för att du anser att elektriker inte kan något om åskskydd?

Nej, jag får det inte att gå ihop.
 
Även om det finns duktiga elektriker så är dimensionering av ett åskskydd normalt en uppgift för en el-ingenjör med en omfattande utbildning i ämnet. Ber du en genomsnittselektriker sätta in ett åskskydd så får du ett standardskydd som förhoppningsvis ger det skydd du vill ha.
 
Liftaren skrev:
Låt mig se....

Du vill att någon annan ska tala om för dig vad du ska ha för grejor för att du anser att elektriker inte kan något om åskskydd?

Nej, jag får det inte att gå ihop.
Tack för svaret!
De elektriker jag har varit i kontakt med anser sig inte tillräckligt kunniga för att avgöra vilken
utrustning jag skall ha och vilket skydd de ger.
/Jonas
 
700 V i restspänning är nog svårt, kolla med Electropoenix, de har ett med 1500 V som grovskydd, sedan måste du ha mellanskydd i varje hus, och finskydd för känslig utrustning.

protte
 
Det finns två aktuella trådar om åskskydd just nu.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.