Jag håller på att planera en FTX installation med aggregatet preliminärt placerat på vinden ovanför tvättstugan. Räknat på golvytan (185m2) så behöver jag ett tilluftsflöde på ca 65-70 l/s och ett något större frånluftsflöde. Snitthöjd i vardagsrum, entré, kök och största sovrummet är ca 3,5m. Övriga rum har 2,50m.

Tilluft
Vardagsrum/matsal: 15+15/s (don placeras i nocken på var sida om den avskiljande mellanväggen
Barnsovrum 7+7+7 l/s
Stora sovrummet: 14 l/s

Frånluft
kök: grundflöde på 15 l/s (don placeras vid nocken) + separat installerad spiskåpa för matlagning
Badrum: 20 /s
wc: 20 l/s
Tvättstuga: 20 l/s

Ligger jag ungefär rätt till i flöden och placering av don?

Jag har en ungefärlig volym på 600m3 i huset och om jag ska byta all luft varannan timme så hoppar flödet upp till ca 80 l/s, vilket ger ca 0,43 l/s istället för 0,35 som är "standard", vilket flöde ska jag välja?
 
Redigerat:
Skulle rekomendera dig att sätta frånluft i klädkammaren.
T.ex. minska frånluftsflödet i WC brevid till 15 l/s och ta ut 5 l/s i klädkammaren.

Gå på flödet per kvadratmeter (0.35 l/s per m2), det här med en "halv omsättning i timmen" är en gammal standard som hänger kvar stämde bättre när man har 2.40 i takhöjd.

Se till att sätta rejäla ljuddämpare till sovrummen (och även frånluften) så du slipper lyssna på "oljudet" ;)
 
Typiskt, jag laddade visst upp en gammal planlösning, vi har tagit bort väggen till den klädkammaren för att få en lite öppnare entré, men det borde väl fungera med ett frånluftsdon där ändå, för att få bort lite fukt från blöta vinterkläder etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.