Hej.

Jag skulle behöva lite tips gällande hur jag skall göra med min tomt.
Har tidigare fått bra tips gällande planlösningen av det fritidshus jag skall bygga.
http://www.byggahus.se/forum/planlosningar/223595-planlosning-nytt-fritidshus-110-kvm-invandigt.html

Nu till sak.

Jag hade tänkt att grovplanera min tomt nu i början av Januari.
Vad anser ni i om följande ? Är det vettigt och hur skulle ni göra ? vad bör jag tänka på ?

Kort fakta:
Gammal skogstomt i skärgården på ca 1800 Kvm.
Alla träd fällda.
Markförhållande är ser ut att vara extremt mycket sten och block, (Granne sa även att tomterna har mycket sten)
Stubbar kvar.
lätt lutning nedåt tomt.
Skall bygga hus på ca 120 Kvm

Min plan:
Grovplanera tomt och flytta sten och block så tomten blir planare.
Använda sorteringsskopa för att få ut de lilla fyllnadsmassor som finns för att jämna till tomt.
Gräva ut för grund där huset skall stå, (ta bort sten och stora block) och sedan fylla igen. (Fylla igen då det inte är bra att ha ett öppet hål i marken där jag senare skall ha grund i och med tjäle?)

Då jag inte vet hur långt ned berget finns så vil jag gräva ut för att sedan ta ställning till om jag skall gjuta platta eller ha plintar för huset. (Berg ej synligt på tomten men på granntomterna)
Hur långt ned bör jag kunna komma för att val av platta skall vara vettigt ?

Är det någon fara att jag gräver ut för grund (bort med stora stenar och block) nu och fyller igen med bra massor ?

Hur skulle ni ha gjort ?


Tanken är att göra detta nu direkt i början av Januari, (ser ut att vara +grader och ingen snö).
Jag har tillgång till maskin + förare då.

Mvh skarman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.