Grundinformation

Vi har nu i det närmaste skalat av hela källaren in på bara grunden.
Golvet är upptaget ner till betongen och likaså väggarna.

Väggarna var i vanlig stil isolerade från insidan med träreglar mot betongen.
Detta är alltså helt nedrivet nu och löst sittande puts är även den avlägsnad.

Golvet är inte 100% jämnt utan lutar på vissa håll, detta är originalgolvet och var således inte tänkt att användas som boyta.

Detta vill vi uppnå
Väggarna vill vi putsa upp och måla, kommer inte sträva efter 100% raka och "fina" väggar utan bara strukturen är bra så gör en eller annan ojämnhet absolut ingenting. Vill inte ha vassa utstickande bitar som man kan riva sig på. Utan gärna en så jämn yta som möjligt, typ spacklad yta.

På golvet vill vi lägga in en ventilerad platon mot betongen och ovanpå det lägga isolerad golvvärme med varierande ytskikt.

Frågeställning
1. Vad använder vi för material till väggarna?
Finns det ett puts vi kan använda och vara nöjda sen eller måste vi bygga flera lager? Har fått veta att vi INTE ska använda ett gipsbruk.​

2. Hur jämnar vi till golvet?
Har fått veta att man inte ska använda vanliga flytspackel då dessa inte är avsedda att ligga mot ett källargolv som inte är isolerad underifrån. Detta kommer göra att spacklingen så småningom släpper pga fukt underifrån.​


Källaren är dränerad, dock ej Isolerad.
 
Jag bumpar denna då jag är i samma sits. Jag har dock aldrig haft reglade innerväggar utan har istället gammal, gammal färg på vägarna som halvt om halvt släppt.

Dränerat, ej isolerat(kallasfalt på ytterväggen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.