Hej hej,
när det gäller att göra tvättstuga/grovkök, gäller då samma regler som för badrum. Dvs med tätskikt osv på väggar och golv.

Vänligen
Pernilla
 
Spännande fråga. Samma regler gäller nog inte men vad skillnaderna är får nån annan berätta :) (jag vet inte)

Jag funderar på samma sak, jag har nämligen golvbrunn i både kök och grovkök. I grovköket tänkte jag tätskikta golvet och lite (10cm) upp på väggarna men i köket vet jag inte hur det blir. Det ska ju normalt inte rinna nått vatten på kaklen varesig i kök eller grovkök. Men med golvbrunnarna kommer skärpa krav på tätskiktet tror jag....

Nån?
 
Nej, samma regler gäller inte. Det är rummets användning som avgör vad som gäller. I dagsläget föreskriver BBV att man ska ha tätskikt på golv (med uppvik) i tvättstuga, toalettutrymme och utrymme med varmvattenberedare. Kök behöver inte tätskikt i normalfallet. Förekomsten av en golvbrunn betyder inte i sig att man måste ha tätskikt, men om man sätter en golvbrunn i ett utrymme så brukar det betyda att utrymmet ska användas på ett sådant sätt att man ska ha tätskikt av den anledningen.

För övrigt finns ju faktiskt reglerna att läsa på nätet (www.bkr.se). De är inte alls svåra att förstå eller så. :)
 
Betyder detta att om man vill installera en tvättmaskin i ett kök så måste man renovera om hela köket med tätskikt!?

Eller räcker det med att man lägger ett liknande plastskydd som man har under diskmaskinen även under tvättmaskinen?
 
I praktiken räcker det säkert, det borde ju inte vara någon större risk med tvättmaskin jämfört med diskmaskin. Men jag vet faktiskt inte hur försäkringsbolagen ser på det. Och för att förtydliga, tätskiktskravet i tvättstuga och gästtoalett gäller bara om man har keramikbeklädnad, och vill följa BBV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.