För att göra en kort historia lång....

Vi ska göra ett badrum i källaren. Enda vägen är via en inre trappa.
Jag ska göra mycket av jobbet själv och vill inte bära alla massor och material den vägen, därav en groventré.
För att kunna göra en groventré ska det grävas ur på ena gaveln vilket också ger mig bättre vändmöjligheter med bil och släp.
Vi bor ca 2 mil utanför tätbebyggt område i en liten by med ca 15 hus, dock endast en granne inom synhåll.
Tror ni att vi behöver ansöka om bygglov, då det är en fasadändring, eller räcker det med bygganmälan?
 
Bygglov krävs. Om ni inte vill chansa och bygga utan lov
 
Svarar på min egen fråga.
Jag behöver varken bygglov eller ens göra en bygganmälan.
Detta då vi inte tillhör detaljplanerat område.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hemmakatten
Antar att du kollat upp detta med bygglovskontoret. Bra.

Vill dock säga till andra att bara för att man bor utanför detaljplanelagt område så innebär det inte att man per automatik inte behöver bygglov. Förutom i vissa fall, dit TS hör.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Antar att du kollat upp detta med bygglovskontoret. Bra.

Vill dock säga till andra att bara för att man bor utanför detaljplanelagt område så innebär det inte att man per automatik inte behöver bygglov. Förutom i vissa fall, dit TS hör.
Det är huvudregeln utanför detaljplanerat område att fasadändring inte kräver bygglov. Men inom detaljplan gör det ju det.

Sen kan vissa kommuner ha infört områdesbestämmelser som orsakar en utökad lovplikt. Så äger man ett hus utanför detaljplanerat område är det klokt att informera sig om det finns områdesbestämmelser där och vad de säger. Då slipper man kontakta kommunens överarbetade bygglovshandläggare för varje liten grej.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Antar att du kollat upp detta med bygglovskontoret. Bra.

Vill dock säga till andra att bara för att man bor utanför detaljplanelagt område så innebär det inte att man per automatik inte behöver bygglov. Förutom i vissa fall, dit TS hör.
Jag har inte aktivt kollat det med bygglovskontoret. Men på kommunens hemsida finns det att läsa att fasadändring inte är bygglovspliktigt utanför detaljplanerat område. Karta på detaljplanerat område finns också. Det står även att man inte behöver göra bygganmälan.
 
holetaker holetaker skrev:
Jag har inte aktivt kollat det med bygglovskontoret. Men på kommunens hemsida finns det att läsa att fasadändring inte är bygglovspliktigt utanför detaljplanerat område. Karta på detaljplanerat område finns också. Det står även att man inte behöver göra bygganmälan.

Är det fasadändringen kommunen varken kräver lov eller anmälan för? Vad säger de om badrummet? Ska du bygga nytt kan du behöva göra en anmälan för det, beroende på om kommunen ser det som en väsentlig ändring.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/anmalan/
 
Hemmakatten
Ok, men här var det ju en farstu TS vill göra, inte enbart en fasadförändring. Att bygga till något, dvs att utöka byggarean är många gånger bygglovspliktigt eller kräver en bygganmäkan. Hur det är för TS vet jag inte, men ett telefonsamtal till byggkontoret kan vara bra.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ok, men här var det ju en farstu TS vill göra, inte enbart en fasadförändring. Att bygga till något, dvs att utöka byggarean är många gånger bygglovspliktigt eller kräver en bygganmäkan. Hur det är för TS vet jag inte, men ett telefonsamtal till byggkontoret kan vara bra.
Ok, jag fick av någon anledning för mig att endast en dörr skulle tas upp i väggen = fasadändring. Ska det bli en utvändig farstukvist är det ju en annan sak, då kan det krävas bygglov. Då fastighet ligger utanför DP har kommuner lite olika praxis kring detta, så kontakta byggkontoret för klara besked.
 
Claes Sörmland
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ok, men här var det ju en farstu TS vill göra, inte enbart en fasadförändring. Att bygga till något, dvs att utöka byggarean är många gånger bygglovspliktigt eller kräver en bygganmäkan. Hur det är för TS vet jag inte, men ett telefonsamtal till byggkontoret kan vara bra.
Var hittar du det där om farstuutbyggnad?
 
Hemmakatten
Fel av mig, måste ha blandat ihop med mån annan tråd.

Men bygglov kan nog behövas ändå. Att förändra marknivån/gräva ut vid ena gaveln och göra en dörr är en förändring som i vart fall kräver bygglov inom detaljplanelagt område.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ingen farstu, endast källardörr. Ev med ett skärmtak över, dock inget vi funderat på än. Badrummet ligger i befintlig källare, men är endast påbörjat. Tyvärr felaktigt gjort så måste göras om. Det var den ursprungliga ägaren som påbörjade det på 70-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.