Hej. Har en grovdusch nere i källaren som jag tänkte fräscha upp med kakel i duschhörnan samt måla betong golvet.

Om jag slipar bort gammal färg från betongen kan jag kakla direkt på betobgväggen sedan eller måste man ha spärrskikt eller liknande även i källare?
Oinredd duschhörna i källare med ommålad betongvägg och träplattform, väntar på renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag ska måla golvet behöve jag då ha en färg som andas eller funkar annan golvfärg också??

Hoppas nån kan hjälpa mig

// Jocke
 
Du kan ned fördel kakla direkt mot vägg utan tätskikt. Det är bättre att väggen kan andas.
Måla på golv... om det är torrt så funkar det att måla. Om man har fukt underifrån så håller inte färgen i längden. Men det är inte farligt för golvet att måla....
 
  • Gilla
Jocke1985
  • Laddar…
BirgitS
För vanlig dusch i källare med oisolerad platta brukar man väl rekommendera tätskikt just i själva duschen men inte i resten av rummet. Vet inte hur mycket din grovdusch används och om det är möjligt att den i framtiden börjar användas oftare.
 
  • Gilla
Jocke1985
  • Laddar…
Den kommer nog användas som mest nån gång i månaden. Så tror jag hoppar tätskikt eller vad tror ni? Vad är det värsta som kan hända om jag inte har tätskikt? Tack för bra svar!
 
BirgitS
Då lär det ju torka upp mellan gångerna och tätskikt verkar onödigt.
 
  • Gilla
Jocke1985
  • Laddar…
Jocke1985 Jocke1985 skrev:
Den kommer nog användas som mest nån gång i månaden. Så tror jag hoppar tätskikt eller vad tror ni? Vad är det värsta som kan hända om jag inte har tätskikt? Tack för bra svar!
Enklare duschkabin?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Staffans2000
Skippa tätskiktet såvida du inte har en slatt över. Måla, skulle jag inte gjort. Det lär inte hålla i längden, så varför inte ha kvar din fina trall?
 
Trallen blir kvar men jag har ändå tänkt målat rumsgolvet som är på cirka 15kvd du tror att det kommer att släppa även om man målar med diffusions öppen färg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.