Hej!

Blir inte riktigt klok på detta med grovdammsugarna... tänkte införskaffa mig en grovdammsugare till det stundande köksrenoveringen, då vår gamla vanliga renoveringsdammsugare nu gett upp efter allt för mkt spackel och slip damm!

Dammsugaren kommer även att användas till städning av bilen och kanske dammsuga varmförrådet.

Men efter att läst lite trådar här på forumet verkar det som dom lite billigare varianterna av grovdammsugare är värdelösa. Jag hadde siktat in mig lite på Kärcher WD 3.200 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156365833 är den värd pengarna, suger den sämre än en lika dyr vanlig dammsugare? Är det bättre att köpa en lika dyr vanlig dammsugare och byta påsar lite oftare...!?

/ Joakim
 
Roefv skrev:
Hej!

Blir inte riktigt klok på detta med grovdammsugarna... tänkte införskaffa mig en grovdammsugare till det stundande köksrenoveringen, då vår gamla vanliga renoveringsdammsugare nu gett upp efter allt för mkt spackel och slip damm!

Dammsugaren kommer även att användas till städning av bilen och kanske dammsuga varmförrådet.

Men efter att läst lite trådar här på forumet verkar det som dom lite billigare varianterna av grovdammsugare är värdelösa. Jag hadde siktat in mig lite på Kärcher WD 3.200 [länk] är den värd pengarna, suger den sämre än en lika dyr vanlig dammsugare? Är det bättre att köpa en lika dyr vanlig dammsugare och byta påsar lite oftare...!?

/ Joakim
Det finns fyra saker att fokusera på:

1. Sugkraft, ingen stor skillnad så snart du passerat de billiga
2. Påse som ine spottar ut dammet. Detta är skälet till att ha en grovdammsugare istället för vanlig dammsugare. Den vanliga dammsugaren lir förstörd, och spottar ut dam
3. Ren luft, detta får du först vid HEPA-filter nivå. Väl värt pengarna, men ksotar väldigt mycket pengar.
4. Autostart av damsugaren om du tar ström för verktyget genom dess kontakt

Så leta bland grovdammsugare, inte riktiga dammsugare. Har du råd, köp en dyr med HEPA filter. Har du inte råd, försök hitta en tilräckigt bra, välj någon till viken du kan få tag på påsar lätt. Generellt är Kärscher som börjar på en siffra under "5." inte särskilt bra.

--- Mats ---
 
Optimera har kampanj på Aero 20-21 nu, kring 1100-1200 något.
Har en sån nu, är nöjd, fungerar fint. Slängde ut min gamla Volta som var innedammsugare, och kör enbart med Nilfisken och 4m slang, suveränt.
 
och använd alltid påse
 
M
Lite information om hemma-/professionella dammsugare kontra grovdammsugare finns här:

http://www.byggahus.se/forum/verkty...744-dammsugare-foer-hemma-och-hobby-bruk.html

Dammsugaren i hotellet snurrar på utan problem, den jag köpt för hemma- hobbybruk är jag väldigt nöjd med och den gamla begagnade Electroluxen snurrar på hos svärföräldrarna i deras källare (grovstäd/bil/hobbysnickeri).

Ingen av mina båda maskiner har separat kylning av motorn och varje gång jag byter påse kollar jag och det finns aldrig något synligt damm mellan filter och motor, dvs inget damm kommer in i motorn som ofta orsakar motorhaveri när man anväder en hemma dammsugare för slipdamm och grovstädning.
 
Hej!

Efter mkt funderande och läsande... frugan tycker förövrigt att man är knäpp som kan lägga ner så mkt tid och efterforskning på en dammsugare... =) Så bestämde jag mig tillslut för att köpa en:

Shop-Vac Ultra 25
http://www.shopvac.se/dammsugare/ultra25.asp
ultra25.jpg

Enligt specen verkar man få mkt dammsugare för pengarna och skulle jag inte va nöjd så får man väl lämna tillbaka den. Men jag skall försöka utvärdera den så bra jag kan och sedan skriva en liten recension här.

Tack för alla hjälp / Joakim
 
Intressant att få höra om Shop Vac, hade länge deras Ultra 30 SXI som första val men nu ser det ut att bli en Fein Dustex 25 för samma pengar från England.
 
Mycket intressant med shopvac, jag hann inte flabba med gubbarna som demade den på hem och villamässan så jag ser fram emot en recension.
Hur mycket betalade du för den?
 
CCPusher:
Mycket intressant med shopvac, jag hann inte flabba med gubbarna som demade den på hem och villamässan så jag ser fram emot en recension.
Hur mycket betalade du för den?
Jag beställde grovdammsugaren från http://www.dammsugaren.se/Grovdammsugare/Shopvac/Ultra-25.htm har inte fått den ännu, men så fort den kommer blir det upp-packningsbilder och sedan efter lite test blir det ett litet omdöme.

/ Joakim
 
Idag kom den, packade upp den lite snabbt och prov sög. Kändes okej, slangen känns lite spröd och väl mjuk men annars tycker jag det känns som en robust och välkonstruerad dammsugare. Lite svårt att avgöra sugförmågan genom att bara suga lite pappers remsor =) men det fixade den galant.
Men till helgen sätter köksrenoveringen igång och då skall den få bekänna färg...

207238_194500187260437_100001013723232_499694_7726097_s.jpg

Så det kommer en mer utförlig bedömning när den fått jobba lite mer på riktigt.

/ Joakim
 
Redigerat:
Shop-vac brukade förr få kritik för att de låter illa. Hur låter den här modellen? Om du har en iphone finns en bullermätningsapp från arbetsmiljöverket.
 
Inte lät den så farligt, visst den låter, men inte så att man dör om man inte har hörsel kåpor. Skulle den stå på i timmar kanske det blir jobbigt men då får man skylla sig själv om man inte har kåpor. Jag har visserligen ingen annan grovdamsugare att jämföra med, men de låter nog inte så mkt mer än en del billiga vanliga dammsugare.

Har en kompis som har en iPhone, ska se om han kan fixa appen. och testa göra en mätning.

/ Joakim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.