Har rivit ut det gamal badrummet/bastun i källaren och just bilat bort den gamla golvbrunnen. Ska lägga på 15cm eps cement över hela ytan innan vattenburen golvvärme och flytspackel (4 cm fiberförstärkt) ska på. Hur ska jag fixera de två nya golvbrunnarna (en i dusch och en i bastun) ínnan jag ska på med eps cementen?

Jag undrar om jag kan använda lite grovbetong för fixering av brunnarna? Den hinner bara brinna ca 2 dygn innan jag måste lägga på eps cementen. På måndag kommer rörisen och lägger slingorna så då måste cementen vara på plats.... Det är lite brådis

Tänkte ringa EPS cement tillverkaren och fråga men de har stängt för dagen så jag chansar på att någon klok kan svara på detta.;)
 
Med reservation för att jag inte vet för jag gjorde inte så riktigt så borde det gå utmärkt att fixera brunnarna med betong först. Jag göt bara EPS upp till nivån där jag skulle flyta så våran brunn fixeras i EPS + flytspackel förutom att den sitter fast i avloppsröret också förstås.
 
Det går bra att fixera brunnarna med lite grovbetong och du kan gå på med EPS innan det hunnit brinna helt klart så länge som det tål lite belastning. Du måste ändå ha så tjockt lager med flytspackel på sedan mot brunnarna så du fixerar brunnen ordentligt med flytspacklet med.

Rekomender dock att du fixerar brunnarna innan du börjar köra EPS med något i alla fall så du säkert vet höjden på dessa. Att behöva ta sig in till brunnar efter att man har lagt på EPS är ingen höjdare om man misstänker att de rubbats ur läge.

// Mats
 
Tack för snabba svar!
Jag lägger några "kluttar" betong så att brunnen fastnar i rätt läge imorgon så hinner det brinna ett par dagar innan jag lägger eps cementen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.