Hej! Är inte så värst kunnig på detta område, så tacksam för svar! Vi asfalterade en helt ny uppfart förra sommaren (lejde NCC)! Vi var väldigt nöjda vid första anblicken men efter att ha studerat andra asfalteringar på villaområdet så kunde vi konstatera att vår asfalt är betydligt grövre! På vissa ställen ser den nästan ut som en grusuppfart, dock med asfaltmassa mellan stenarna! Försöker googla mig till svar på internet men blir inte klok... verkar vara en hel vetenskap med många olika typer av asfalt som används! En del menar att dagens asfalt är grövre av den anledningen att det ska göra en asfalten hållbarare i längden, många fördelar som lyfts fram, tex att den ska vara bättre vintertid osv... Ser jag på gatan nedanför vår uppfart så är asfalten betydligt tätare, där ser asfalten mer ut som en slät yta med mönster! Bör jag kontakta firman som la asfalten? Ska en uppfart verkligen vara gjord med stenar som på vissa ställen ser ut att vara 1-1,5 cm grova? Kan jag blivit lurad? Har man i sådana falll några garantier osv? Någon som kan något om detta? Tacksam för alla svar!
/Helge
 
Redigerat:
D
Kan du ta en bild?
Om det bara är det grova utseende som är felet blir det svårt att reklamera eftersom funktionen är densamma förutsatt att tjälskador inte uppkommer etc. Detta är något ni skulle avtalat om vilken asfalt som skulle använts. Fick ni inte det specat i offerten?

17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Har näringsidkaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder, får reklamation alltid ske inom tio år efter det att uppdraget avslutades.

Har meddelande om reklamation lämnats in för befordran med post eller avsänts på annat ändamålsenligt sätt, anses reklamation ha skett när detta gjordes. Lag (2005:61).
https://lagen.nu/1985:716
 
Det är som så mycket annat här i världen, det finns många varianter allt så även på asfalt. Kg/m2 är en viktig fråga och troligtvis vilken fraktion (storlek på stenen) det står på din order/offer, stämmer det med vad som ligger på uppfarten så har du fått vad du beställt.
 
Är det nått problem med asfalten?
Spruckit redan? Eller är det en utseendefråga?
Det låter på din beskrivning som du har en bra asfalt med.grova stenar, typ det som är på större bilvägar. Håller nog bra, hård och fin.
Inte som vissa som man smular sönder lätt
 
Det låter som att NCC i detta fallet lagt en så kallad "AG" (Asfaltsgrus). Och inte en topp. Det kanske kan vara så att dom hade AG kvar på flaket och valde att använda det?

AG är för övrigt en typ av förstärkningslager/bindlager som man lägger innan det färdiga ytskiktet (topp), det gör man normalt inte på uppfarter och liknande, utan är mer normalt om det går tung trafik eller mycket trafik på ytan.

Konfrontera dom och fråga varför dom lagt AG som ditt ytskikt.

För övrigt är AG:n billigare..
 
Tack för alla svar! Jag antar jag får skylla mig själv, det hela gick väldigt snabbt via telefon och jag fick ett pris! Sedan utförde NCC jobbet när vi var bortresta! Får väl hoppas att det är som någon skriver, att det är positivt med större stenar! I övrigt är vi nöjda och det är mest en estetisk fråga! Sedan hoppas man ju att det är en bra kvalité så att asfalten håller bra i längden! Ska också sägas att det verkar som om det är mest grov nära kanterna, markstenarna och byggnad, ser mer tät och fin ut i mitten!
Ny lagd asfalt med större stenar nära kanten och finare textur i mitten, intill marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Asfalterad yta med grova stenar nära kanten och tätare asfalt i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybelagd asfalt med synliga större stenar och några lösa smårisslor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På bilderna ser det inte ut som AG utan snarare att massan har varit för kall, därför har de inte kunnat slå ihop den i kanterna.
Du kan absolut begära att de förseglar ytan. Det där skulle ha blivit en anmärkning i en besiktning.
 
Hej!

Jag jobbar själv på NCC Industry, alltså beläggningsdelen.

Svårt att se på bilderna om det är en AG du fått, men det ser nästan så ut. Ytan är iaf ordentligt rosig och det ser även ut som du fått en hel del stensläpp?

Var det en arbetsledare eller platschef du pratade med? Ring om honom/henne och be dom komma dit och kika, så ska det inte se ut på en infart.

Sen är det svårt att få den lika jämn i ytan som en beläggning ute i gatan, blir alltid skillnad när man lägger med sprider eller med läggare. Men så här ska det inte se ut!

Mvh,

Peter
 
Hej.

Om det är sämre längs kanterna så kan det bero på att man inte kommit till med välten utan bara paddat. Då blir det inte lika tätt men det är inget ovanligt och inte heller fel.

Jag tycker inte det ser ut som AG men det är svårt att säga via bilder. Som ovanstående skriver så blir det sällan lika bra när man lägger med sprider som med läggare, men det gör man nästan alltid om man inte är på gatan med läggaren.

Kontakta den du pratat med och be att din yta förseglas så blir det nog mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.