Har läst att det är bra att täcka rhododendronplanteringen med grov torv, men trots idogt googlande hittar jag inte det någonstans. Går det under något annat namn? Eller menar man helt enkelt grovt sågade torvblock?
 
Det är för att göra jorden surare.
Funkar att köpa torvströ på granngården. Inte så grov i strukturen, men grövre än "Rhododendronjord" i alla fall.
 
J
Rhodendron vill ha lite sur jord och ska inte stå i direkt solsken, dom gillar lite skuggig plats, det med mull, duger med vanlig mull utan gödning och på hösten tar man alla löv och bäddar in fötterna på den, dom vill ha varmt om dom, har du inte löv så det räcker fråga grannen, gärna mååånga decimeter runt stammen och ut en ca 40 cm. På vintern har du en perfekt utetermometer , syns på bladen, riktigt kallt så är dom som en rullad cigarr och vecklar ut sig med stigande temp
 
Tack, jag vet allt om plantering och skötsel. Frågan lyder: var kan jag köpa grov torv?
 
V Vicke1 skrev:
Tack, jag vet allt om plantering och skötsel. Frågan lyder: var kan jag köpa grov torv?
Inlägg #4 verkar besvara din fråga. Den står beskriven som just grov torv på produktbeskrivningen.
 
V Vicke1 skrev:
Har läst att det är bra att täcka rhododendronplanteringen med grov torv, men trots idogt googlande hittar jag inte det någonstans. Går det under något annat namn? Eller menar man helt enkelt grovt sågade torvblock?
Så löd din fråga som jag svarade på. Inte nöjd med svaret? Det finns ingen annan grov torv i handeln och var du kan köpa den i Sveriges långa land vet jag inte förstås men jag utgår från att alla som saluför Hasselfors produkter även har den grova torven.
 
Jag har precis samma problem som frågeställaren. Jag har hittat flera som haft grov torv men inte längre har det. Vissa som samköpt, men inte i år osv. Har hittat en leverantör, men därifrån behöver man köpa minst en helpall med 21st 300l säckar (300 är dock inte så stort som det låter då det är packat och sväller till 300l) Själv vill jag hitta i Stockholm med omnejd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.