Hej,
Precis köpt hus och det är 70 år gammalt. Ingen källare. Vi har blöt krypgrund som kommer att åtgärdas med avfuktare av fackfolk. Ska vara nog som åtgärd enligt dom.
När jag klippte gräset, tog bort mossa och buskarna hittade jag gammal stor Sten som ligger runt huset men som sjunkit ner. Planen är att ta bort behålla och tvätta stenen för att sedan fylla på jord, markduk, sand sist sten. Stenen kommer att sluta lite ut mot gräsmattan.Stuprören kommer att få slang som vecklar ut sig vid regn. Vi kommer enbart använda stenen som uteplats, inga fordon.
Måste jag ha mer eller annan fyllning under stenen för att det inte ska sjunka väldigt fort?
Alla tips är välkomna Husgrund med synlig stor sten och delvis klippt gräsmatta intill husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husgrund med synligt stuprör och övervuxen, sjunken stenplatta vid husvägg, omgivet av vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla sjunkna stenplattor runt huset med ett stuprör och bortklippta buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor gammal sten delvis täckt av växtlighet i en trädgård, förberedd för återanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avboka arbetet och avfuktaren och spara pengarna. Ge mig hälften så får du tips hur du ska lösa problemet ;) Du behöver leda bort vattnet från stuprören långt från huset. Det är till 99% sannolikhet därför stenen kryper ner. Vattnet gröper ur marken. Hur ser grunden under huset ut?
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Du borde väl rimligtvis ha haft ett besiktningsprotokoll som skrivit något i stil med stora risker pga att dagvatten ej leds bort från huset eller någon av deras andra standardformuleringar. Min starka rekommendation är i alla fall att om du ändå ska dit och gräva lite kring plattorna så överväg om du inte kan få ner några dagvattenrör som verkligen leder bort vattnet från huset. De där plastvarianterna som ska veckla ur sig är nödlösningar och inte hållbart över tid.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Avboka arbetet och avfuktaren och spara pengarna. Ge mig hälften så får du tips hur du ska lösa problemet ;) Du behöver leda bort vattnet från stuprören långt från huset. Det är till 99% sannolikhet därför stenen kryper ner. Vattnet gröper ur marken. Hur ser grunden under huset ut?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Avboka arbetet och avfuktaren och spara pengarna. Ge mig hälften så får du tips hur du ska lösa problemet ;) Du behöver leda bort vattnet från stuprören långt från huset. Det är till 99% sannolikhet därför stenen kryper ner. Vattnet gröper ur marken. Hur ser grunden under huset ut?
Det är gyttjigt under huset. Protokollet från besiktningen förespråkar avfuktare i krypgrunden.
Plattorna har nog legat på sin plats i 70 år utan att någon rört dom. Bra tips om avledningen. Slanglös ingen får jag nog se över .
 
M myrstack skrev:
Du borde väl rimligtvis ha haft ett besiktningsprotokoll som skrivit något i stil med stora risker pga att dagvatten ej leds bort från huset eller någon av deras andra standardformuleringar. Min starka rekommendation är i alla fall att om du ändå ska dit och gräva lite kring plattorna så överväg om du inte kan få ner några dagvattenrör som verkligen leder bort vattnet från huset. De där plastvarianterna som ska veckla ur sig är nödlösningar och inte hållbart över tid.
Det är gyttjigt under huset. Protokollet från besiktningen förespråkar avfuktare i krypgrunden.
Plattorna har nog legat på sin plats i 70 år utan att någon rört dom. Bra tips om avledningen. Slanglösningen får jag nog se över . Tack för tipset
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Avboka arbetet och avfuktaren och spara pengarna. Ge mig hälften så får du tips hur du ska lösa problemet ;) Du behöver leda bort vattnet från stuprören långt från huset. Det är till 99% sannolikhet därför stenen kryper ner. Vattnet gröper ur marken. Hur ser grunden under huset ut?
Får jag 25 % av resten så föreslår jag att en dränering vara ett bra företag att dra igång. Avfuktare kostar en massa energi. Vad är orsaken enligt de som säljer avfuktare?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Får jag 25 % av resten så föreslår jag att en dränering vara ett bra företag att dra igång. Avfuktare kostar en massa energi. Vad är orsaken enligt de som säljer avfuktare?
Enda lösningen jag fått från avfuktarefirman och besiktningsman
 
Får man förmoda att det är Anticimex eller annan firma?
Man borde se mer på orsaken. Visst avfuktare tar bort fukten men var kommer den ifrån? Finns bilder från grunden?
Annars är råden som ovan, dränera och led bort dagvattnet från taket i rör, kanske till någon stenkista eller kanske nergrävd IBC-tank som du med pump får upp vatten till växter.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
EddieHansson
Är det blött och gyttja under huset är det vatten i marken. Det är nog svårt att torka bort med avfuktare eftersom vattnet sannolikt kommer utifrån och fylls på. Förslagen om att leda bort dagvatten samt att dränera är bra. Börja där. Det är viktigt att ta bort källan till fukten. Däremot kan man ändå behöva avfuktare, men det bör vara steg 2.
 
  • Gilla
Kurrecobra och 1 till
  • Laddar…
Grymma tips Boys. Positiva är att Jag kommer o gå ner i vikt efter jobb som krävs
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Får man förmoda att det är Anticimex eller annan firma?
Man borde se mer på orsaken. Visst avfuktare tar bort fukten men var kommer den ifrån? Finns bilder från grunden?
Annars är råden som ovan, dränera och led bort dagvattnet från taket i rör, kanske till någon stenkista eller kanske nergrävd IBC-tank som du med pump får upp vatten till växter.
Ja det är Anticimex
 
Kurrecobra Kurrecobra skrev:
Grymma tips Boys. Positiva är att Jag kommer o gå ner i vikt efter jobb som krävs
Oj, ingen förväntar sig att du gräver dränering för hand. Det är helt ok att hyra grävmaskin eller nån som gräver ;)
Tips, Gräv inte hela fasadlängden på en gång, det finns risk att grundmuren kan röra sig, speciellt om marken nu är så lös som du säger.
 
  • Gilla
Kurrecobra
  • Laddar…
Kurrecobra Kurrecobra skrev:
Ja det är Anticimex
De säljer avfuktare, du ser inget samband då?
Skojar. De är inte byggnadsingenjör så de får inte heller föreslå något de inte är utbildade på.
Visst du får ett rejält projekt men då kommer det säkert hålla i många herrans år... Inte blir det heller en jättekostnad.
I grunden kan du sen lägga ut plast som bromsar ev fukt.
 
FreQa FreQa skrev:
De säljer avfuktare, du ser inget samband då?
Skojar. De är inte byggnadsingenjör så de får inte heller föreslå något de inte är utbildade på.
Visst du får ett rejält projekt men då kommer det säkert hålla i många herrans år... Inte blir det heller en jättekostnad.
I grunden kan du sen lägga ut plast som bromsar ev fukt.
Tack för all feedback. Uppskattas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.