Tänkte lägga klinkers i detta rum i källaren. Dock är det lite gropigt och jag undrar om jag måste flyta hela golvet. Kan man inte bara laga håligheterna med något material (fix?) och sedan lägga klinkers direkt på? Primer först kanske...

b26200870904P70cc.jpg

Tack på förhand.
 
Redigerat:
Nu vet jag inte var bilden blev av men är det mindre djupa håligheter (typ mindre än en klinkersplatta) skulle jag lägga igen dem med lämpligt golvspackel.

Är det större svackor på kanske max 10mm går det alltid att kleta på mer fix när man lägger klinkersen. Det kluriga är bara att få till lagom mycket fix så att klinkersytan blir plan.

Klinkers är rätt förlåtande, det är ingen jättepanik om underlaget inte är helt hundra.
 
Nu har jag ordnat bilden lite bättre. Groparna är som synes ganska rejäla. Men med något golvspackel bör det vä gå att fylla i. Måste man prima innan det momentet med, förutom innan fixet?
 
Svårt att bedöma på en bild.
Men det är ju aldrig fel att flytspackla. I synnerhet om det finns golvbrunn.

Primer gör ju att vidhäftningen ökar. Är alltid att föredra.
 
Japp du måste prima. Det kan släppa med bom som följd, ojort jobb. Prima och spackla eller flytspackel på de ställen som är värst. Ordna resterande ojämnheter vid läggnigen med fixet. Gjorde själv liknande jobb i källaren, nackdel är att det går åt otroligt mycket fix samt att det är svårare att lägga än på ett helt plant golv.
 
Redigerat:
Det ser ut som att du behöver skrapa av golvet, ta bort allt löst du kan och flytspackla sedan så att du får ett jämnt underlag. Du kommer att bli galen på ojämnheten om du inte gör det. Regeln säger, ju större platta desto jämnare underlag.
 
Att döma av bilderna så tror jag att prima kommer att vara som att slänga pengarna i sjön. Såvida underlaget inte är poröst eller varit dammigt (typ byggdamm) en längre tid. Primer är så otroligt överreklamerat. Sen ser det ut att räcka med en skrapspackling. Fix går att spackla med.
 
1337 skrev:
Att döma av bilderna så tror jag att prima kommer att vara som att slänga pengarna i sjön. Såvida underlaget inte är poröst eller varit dammigt (typ byggdamm) en längre tid. Primer är så otroligt överreklamerat. Sen ser det ut att räcka med en skrapspackling. Fix går att spackla med.

Det låter som den mest behagliga och minst kostsamma lösningen. Innebär detta att ni rekommenderar att jag skrapspacklar med fix? Eller finns det något färdigblandat spackel på hink som man bara häller ut och "skrapar av"? Och har ni några generella tips på skrapspacklingen och hur man går till väga? Hur bred spackel ska man använda? Ju bredare desto bättre?

Tack på förhand.
 
Jag rekommenderar att du skrapspacklar med reparationsspackel, typ LIP 245 eller 230. Men du kan även spackla med fix, det lär du ju ändå ha hemma om du ska lägga klinkers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.