Hej,
Renoverar för fullt och anlitat en elektriker som fräst in alla utanpåliggande kablar.
Jag har därefter fyllt kabelrännorna med gipsputs och därefter bredspacklat ett första pass.
Elektrikern fräste in spårdosorna så pass djupt att öppningen inte ligger i liv med väggen. Jag fick därför täcka dem med puts och spackel för att inte få en ojämn vägg (spårdosorna har givetvis putslock).
Nu till frågan, hur fasiken får jag fram spårdosorna som ligger under ett lager gips och spackel?
Jag funderade på om det skulle vara möjligt att använda en mindre hålsåg för att försiktigt borra tills jag når putslocket, och sedan byta till en större diameter när jag väl kommit till locket.

Har elektrikern eventuellt gjort ett misstag genom att spåra för djupt? Eller kan det vara jag som har fel tankesätt när det kommer till att få en jämn och slät vägg? Jag kunde ju inte kleta puts runt dem?

Andra bilden visar gipsputsen ovanpå, nu har jag även spacklat. Har gjort ett litet hål för att lokalisera spårdosan.

Tacksam för svar!
 
  • Öppen vägg, elinstallationer, kabelrör, skadat gips, trägolv, byggbråte. Under renovering eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdigt tak och vägg, gips, spackel, byggnadsarbete, reparationer pågår, ojämn yta, kablar syns, ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schyssta tankar så här på efternatten☺️

Det snyggaste vore väl att riva det du spacklade, såga till en gipsskiva som du sågar ur med hålsåg för dosorna och sen spackla igen och sätta lock på dosorna? Eller är detta en annan typ av dosa kanske?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hej!
Tack för svar och bra idé, lär prova det nästa gång. Denna gång fick jag till det med stämjärn och mycket tålamod.

Vänligen
 
AXS
Elektrikern kanske satte fel typ, finns både 50 och 40mm djupa.

Det finns förhöjningsramar att sätta dit som kan vara vettigt i framtiden.
 
  • Gilla
Kristian Renoverar och 1 till
  • Laddar…
A
Jo de har hamnat alldeles för djupt. Man hade behövt flytta ut dem och/eller byta till en högre modell som personen ovan skrev. Men nu är det som det är om det redan är igensatt. Då blir det långa dosskruvar och distansringar.
 
  • Gilla
Kristian Renoverar och 1 till
  • Laddar…
O
A avh67f skrev:
Jo de har hamnat alldeles för djupt. Man hade behövt flytta ut dem
Håller helt med. Om den satts rätt från början och sluppit en massa merarbete. Det hade dessutom varit betydligt enklare och snabbare. Dra ut dosan, klicka i lagom mycket gipsbruk bakom och sen trycka tillbaks dosan så att den sitter lagom djupt. För att få det i liv med väggen och se till att dosan sitter rakt skruvar man lämpligtvis en bräda eller aluminiumprofil i dosan framifrån som hindrar att man trycker in den snett eller för långt in.
 
D
O Oldfart skrev:
Håller helt med. Om den satts rätt från början och sluppit en massa merarbete. Det hade dessutom varit betydligt enklare och snabbare. Dra ut dosan, klicka i lagom mycket gipsbruk bakom och sen trycka tillbaks dosan så att den sitter lagom djupt. För att få det i liv med väggen och se till att dosan sitter rakt skruvar man lämpligtvis en bräda eller aluminiumprofil i dosan framifrån som hindrar att man trycker in den snett eller för långt in.
Enklaste genvägen för att få liv med väggen är att sätta in dosor med utskruvbar ring.
 
Ser ju ut som att man satt stosarna på fel håll.
 
O
K Kristian Renoverar skrev:
Hej,
Renoverar för fullt och anlitat en elektriker som fräst in alla utanpåliggande kablar.
Jag har därefter fyllt kabelrännorna med gipsputs och därefter bredspacklat ett första pass.
Elektrikern fräste in spårdosorna så pass djupt att öppningen inte ligger i liv med väggen. Jag fick därför täcka dem med puts och spackel för att inte få en ojämn vägg (spårdosorna har givetvis putslock).
Nu till frågan, hur fasiken får jag fram spårdosorna som ligger under ett lager gips och spackel?
Jag funderade på om det skulle vara möjligt att använda en mindre hålsåg för att försiktigt borra tills jag når putslocket, och sedan byta till en större diameter när jag väl kommit till locket.

Har elektrikern eventuellt gjort ett misstag genom att spåra för djupt? Eller kan det vara jag som har fel tankesätt när det kommer till att få en jämn och slät vägg? Jag kunde ju inte kleta puts runt dem?

Andra bilden visar gipsputsen ovanpå, nu har jag även spacklat. Har gjort ett litet hål för att lokalisera spårdosan.

Tacksam för svar!
Det ser ut som två dosor, är det så att du ska ha uttag på andra sidan väggen också?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.