Hej,

Har en ovanmarks-pool som vi haft fint vatten i hela sommaren. Var dock bortrest i 1 vecka ny i september och när jag kommer hem var vattnet grumligt och det låg en massa bruna beläggningar på botten (hade pumpen igång hela tiden och poolen var täckt av sånt värmeskydd) . Försökte borsta botten för att se omdet satt fast, men då spred det sig i vattnet och hela poolen blev grön istället (botten syns knappt).

Detta var I måndags, och sedan dess har jag försökt chockklorera med 75gr/10kbk och öven dubblat det värdet, 1-2 ggr per dag under veckan, samt tagit ut filtret och sköljt det (blir knappt smutsigt på så kort tid). Mem, inget händer tycker jag!

Vad gör jag för fel!?

Ovanmarkspool med grumligt grönt vatten som visar algproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_6463.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grumligt grönfärgat poolvatten med synliga bruna beläggningar på botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att ditt problem är att de patronfilter som följer med dessa pooler är värdelösa. Du behöver ha ett sandfilter för detta.

Chockkloreringen fungerar säkert som den ska men algerna går ju inte upp i rök utan måste filtreras bort.
 
Hej!

Okej, jag förstår. Men, googlande så hittar jag bilder med grönfärgade filterpatroner medans mitt filter inte blir det (har tagit ut det tre ggr sedan i måndags). Förstår inte varför? Trycket från inloppet känns som vanlugt.
 
Du kan ju testa att använda flockmedel för att få lite större partiklar att filtrera ut....
 
Med så mycket alger kan det ta ett antal dagar innan det försvinner. Låt pumpen gå hela tiden några dagar till. Bra att borsta väggar och botten också om det är möjligt.

Hur ser ditt "stabilizer"-värde ut? Alltså mängden cyanursyra - kloret kanske inte har så hög verkningsgrad?
 
Okej, men hur mycket och hur ofta ska jag fortsätta chockklorera?
Jag vet ibte vad de är för värde, det enda jag vet är att jag antaglufen missade fylla på klorflottören redan innan jag åkte bort, så teststickan ändrade inte färg när jag kom hem (antaglufen var det mycket låg klorhalt I över 7 dagar)
 
Om du har mycket klor i poolen nu sedan du chockklorerade behöver du inte ha i mer - vänta isåfall. Vad får du för mätvärde på klorhalt nu?
 
Jag har stickor, som visar lila, antingen starkt lila och då är det för mycket för normalt bruk eller svagt lila vilket är ok. Vitt eller grått är väl för lite. Har de senaste dagarna pendlat mellan svag och stark lila, hällde i ytterligare 200gr klor imorse. Har väl totalt hällt i närmare ett kg på 3-4 dagar nu..
 
Äntligen är vattnet inte grönt längre, nu är det väldigt turkosa typ och botten börjar synas lite, men överlag är det grumligt.
Ska jag bara avcakta, fortsätta chockklorera eller något helt annat?
 
J joksi skrev:
Äntligen är vattnet inte grönt längre, nu är det väldigt turkosa typ och botten börjar synas lite, men överlag är det grumligt.
Ska jag bara avcakta, fortsätta chockklorera eller något helt annat?
Om stickorna visar på hög klorhalt så avvakta bara tills det blir bättre.
 
Nu har sett gått ca tre dygn sen sista chockkloreringen, och vattnet har väldigt lite dimma kvar, men mätstickorna visar fortsatt max nivå på kloret (mörklila)?
Ska ibte klorhalt en börja avta? Jag har inte haft nåt skydd på och idag iaf har det varit soligt hela dagen, tycker att klotet borde börja försvinna...
 
Ja det borde försvinna om du har skyddet av och solen skiner, men du borde ju också ha väldigt höga nivåer så det kanske tar lite längre tid än normalt. Stickor är också lite vanskligt, svårt att läsa av korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.