Hej,

Håller på att avfukta en fuktskadad vägg och upptäckte att även golvet luktade mögel.

Började bryta upp och fann detta gröna på träet under 60-talsparketten.

Skulle gissa att det är ett gammalt lim eller behandlingsmedel man lagt på men vill vara mer säker. Det är stelnat och känns som ett gammalt lim i karaktären.

Någon som känner igen detta? Och är det något man bör ta bort?

Tegelvilla från -63
 
  • Träplankor, skruvar och sågspån på ett golv, konstruktionsarbete eller hantverksprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten träyta med grönt slitage och horisontella linjer, ger antik och robust känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att du fått upp hela parketten? Ser nästan ut som att du delat på den och bara brutit upp de övre skikten.
 
  • Gilla
  • Wow
Hep och 5 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Är du säker på att du fått upp hela parketten? Ser nästan ut som att du delat på den och bara brutit upp de övre skikten.
Killen från Anticimex trodde möglet satt i en grålumppapp som låg direkt mot den gamla parketten. Men jag blev nyfiken på hur det såg ut under den gamla parketten och där fann jag det gröna.
Ville ha lite mer kött på benen innan jag grejar med/bryter upp det gröna golvet :)
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Lyft på en tröskel till rummet så ser du hur tjock parketten är.
 
  • Gilla
  • Wow
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ett parkettgolv från 60-talet är normalt 25 mm tjockt. Det ser ut som att det bara är slitlagret som är borta och nu syns limmet som det var limmat med.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
T
Som sagt, du har bara tagit bort ytskiktet alltså det som är slipbart på ett parkettgolv så fortsätt riv så kommer du snart att se det riktiga undergolvet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.