Hej,

Läst och hört lite om grönsåpa som effektiv trallrengörare och tänkte bara kolla om någon här provat och hur resultatet blev i så fall?

Jag har en högtryckstvätt med altanborste och behållare för medel, hur mycket såpa ska jag späda ut såpan med innan jag häller det i behållaren i så fall?
 
Tror inte att såpan kommer göra någon skillnad, altanmunstycket till en högtryckstvätt fungerar ju som en stor sandningsrondell och flisar av någon halv mm av altanen. Det är det som gör den ren. Din såpa kommer bara ha kontakt med trät i någon nanosekund innan den spolas bort.

Red: Vill du ha såpa på altanen av någon annan anledning så sprid den när du är klar med slipningen.
 
V
Jag är tveksam till såpa i högtrycken.
Vi kör hink med vatten och såpa.
Med rotborste och skaft blir det kanonbra.
 
S
Såpan brukar man skrubba in i trät och låta den torka in. Tror inte att det blir samma effekt att kombinera med högtryckstvätten.

För övrigt är linoljesåpa mer effektivt (högre pH-värde).
 
Tack! Så ska jag bara köra med altanborste och vatten bara eller bara såpa och skurborste? Något som är bättre än det ena eller det andra?
 
Jag kör först med altanborste sen går jag på med såpa/ vatten 50/50 .
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
J
vad menar du med "altanborste"?

Jag kör gul såpa (då den gröna färgar lite lätt grönt), borstar med rotborste och sköljer av. Sedan gör jag en hink till med kanske 1:3 såpa som jag fördelar ut och låter torka in. Är högst tveksam till högtryck och trä generellt
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag kör först med altanborste sen går jag på med såpa/ vatten 50/50 .
Ska prova det med. Tack :)
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
Jag gjorde rent min trall igår enligt följande.
En hink med varmt vatten och ca 1 liter såpa.
Skrubba hela altanen och sköljde av med kallt vatten.
Tog sedan en hink med kallt vatten och 1 liter såpa som jag strök ut på trallen. Detta fick sedan torka.
Hittade detta tipsen på en städblogg.

Sen tog jag rappssåpa, har läst någonstans att grönsåpa innehåller färgämnen. Båda sorterna innehöll lika mycket såpa procentuellt sett.
 
Joacimz Joacimz skrev:
Jag gjorde rent min trall igår enligt följande.
En hink med varmt vatten och ca 1 liter såpa.
Skrubba hela altanen och sköljde av med kallt vatten.
Tog sedan en hink med kallt vatten och 1 liter såpa som jag strök ut på trallen. Detta fick sedan torka.
Hittade detta tipsen på en städblogg.

Sen tog jag rappssåpa, har läst någonstans att grönsåpa innehåller färgämnen. Båda sorterna innehöll lika mycket såpa procentuellt sett.
Hur tyckte du resultatet blev? Hur stora hinkar? Så jag vet utspädningen
 
M Cameltoe skrev:
Hur tyckte du resultatet blev? Hur stora hinkar? Så jag vet utspädningen
Skulle tro att hinkarna är ca 10 liter. Så ca 1/10.
Skulle nog kunna köra på en starkare blandning med kallvatten, men jag läste att man inte skulle ha för mycket då det kan bli fläckar om det blir ojämnt.
 
Här kommer en bild på hur trappen ner till plattor och trall ser ut.
 
  • Trappa av trä som leder ned till ett område med plattor vid sidan av en trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vespa och 1 till
  • Laddar…
J
Joacimz Joacimz skrev:
Skulle tro att hinkarna är ca 10 liter. Så ca 1/10.
Skulle nog kunna köra på en starkare blandning med kallvatten, men jag läste att man inte skulle ha för mycket då det kan bli fläckar om det blir ojämnt.
Samma som jag. Köper 2L såpa. Först 1:10 till 1:20 för rengöring, sedan 1:3 som jag låter torka in
 
J Jotsat skrev:
Samma som jag. Köper 2L såpa. Först 1:10 till 1:20 för rengöring, sedan 1:3 som jag låter torka in
Det tror jag blir riktigt bra. Visa bil på resultatet sen.
 
J
Joacimz Joacimz skrev:
Det tror jag blir riktigt bra. Visa bil på resultatet sen.
Alltså jag brukar göra så, dvs samma som du :D
 
  • Gilla
Joacimz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.