Hej var i byggvaruhus idag och köpte en panelvit färg samt kvistlack. Jag fick hjälp med att välja en färg som såg fint ut på en provbit... Jag sa att jag inte ville har det för vit utan kunna se träets struktur...jag frågade också om kvistlack skulle kunna för tjock så det syns efteråt.( jag tog det för givet att det är genomskinlig) -nej det är som vatten, blir inte så tjock så det syns, sa han då.

Nu har jag målat 2 pkt paneler tot 12 st a 4,8m. Och upptäckt att de som var grönaktigt lacken blev inte alls son vatten utan lika gröna när de hade torkat! Nu när jag kollade färgen så är den inte lasyr utan en vitpigmenterat panellack! Hur som, tror jag nu att det inte går måla på och ser halvt genomskinlig ut med de fula gröna kvistarna och omkring dom :'(

Hur ska jag göra? Vill verkligen inte tvingats till att måla allt täckande vita. Kan jag kräva att butiken ersätta för att han som jobbar där gav fel info.? Vad är rimlig? Jag mät och handskfacket 12 paneler och sedan målade alla kvistar... Kan jag kräva de ska ersätta paneler och pensel samt ta tillbaka kvistlack? Jag som tycker det är jobbig att lämna tillbaka en plagg på HM... Hur ska jag säga imorgon? Eller är det någon idea att kräva min rätt?

Tack om någon vill dela lite tips...
 
"Jag frågade också om kvistlack skulle kunna för tjock så det syns efteråt.( jag tog det för givet att det är genomskinlig) -nej det är som vatten, blir inte så tjock så det syns, sa han då."

Och den blev ju inte tjock heller, bara grön...

Baserat på din beskrivning av hur du önskade att panelerna skulle bli så låter det som att du har fått rätt produkt - Panellack är transparent och inte heltäckande.

Ring / besök butiken och fråga till att börja med. Det kan ju vara så att du har fått med dig helt fel produkt till kvistarna, eller att personalen har rekommenderat fel. Jag tycker i så fall att de borde ersätta dig med verktyg / produkter som kan återställa panelen. Sen kan man fråga sig hur tänkte du själv när du började pensla kvistlack och den var grön? Penslade du bara på kvistarna eller gick du på hela brädan?
 
Jag fick nya panelen ganska lätt, och fick bra bemötande av butiken faktiskt! Rosen till Bygma i Trollbäcken Tyresö och Ola på färgavdelningen! Ja jag var också lite trög och trodde först färgen blir transparent efteråt... Jag fick behålla kvistmålade panelerna, och försökte slippa bort lacken, vilket inte gick med handslip.

Nu har jag bara målat med panellacken 2 ggr, med handslip ( lätt ) mellan, det blev mycket fint precis som jag förväntade mig...nu vet man att kvistlacken gör man bara när man ska täckmåla helt, inte när man vill se strukturen på trädet...

Tack för svaret föresten :)
 
Kul att det löste sig bra, och snabbt!

Det finns lite olika varianter på kvistbehandling. Vanlig kvistlack brukar vara helt klar och genomskinlig efter tork. Det finns också "knotting solution" som är någon slags blaskig soppa, som jag bara har sett i färgat utförande. Vid klarlackning eller t.ex. vit panellack så skulle jag nog låta bli kvistlacker helt och hållet eftersom de kan lämna blanka fläckar (eller som i ditt fall, bli grönt :)).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.