Hej!
Rund 6m pool som jag har skött för andra sommaren.
Fått problem sista veckorna med först grumligt vatten och nu grönt med en massa jox på botten.
ph har legat i stort sett bra, alka likaså.
Chockklorerade och klorvärdet gick upp fint men ingen skillnad på grumligheten. Har haft högt cya-värde och bytte därför ut ca 30% av vattnet för några dagar sedan, chockklorerade igen men möts av den här synen efter fyra-fem dagar. Inget kladd på linern utan den känns som vanligt.
Värdena fortsatt fina men cya fortfarande åt det höga hållet. Klor fortfarande i övre intervallet.

Mäter med nyinköpta stickor och fenol-röd tabletter men har inget tjusigt mätinstrument.
Är det här klorblockering? Ska jag byta mer vatten? Chockklorera igen?
Andra tips?
 
  • Rund pool med grumligt och grönt vatten. Det syns en mörkare ring i mitten av poolens botten. I bakgrunden finns en träterrass och solstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
K
Det verkar tyvärr som det
 
ph var inte riktigt så bra som jag tyckte först, utan jag sänkte något med pH- (till ca 7,2) och chokklorerade med diklor som jag hade hemma.
Cya såg bättre ut därefter så jag hoppas att det inte var blockering (även om det väl inte borde ändras…)
Ingen större effekt på grönheten ännu och jag chockade därför igen med kalciumhypoklorit och håller nu tummarna att det blir bättre tills imorgon.
 
Fick idag hjälp att mäta cya-värdet mer exakt, som var 118 dvs tydlig klorblockering.
Byter nu ut rejält med vatten så ska det väl bli ordning sen.
 
Uppdatering:
Bytte ut ca 70% av vattnet och kom ner till cya på 35-40 vilket får vara acceptabelt. Byter nog ut en del vatten till efter badsäsongen.
Fortfarande högt klor efter bytet så tog inget mer chockklor då, men justerade ph och alkalinitet. Finfint vatten, lade i en veckotablett och åkte iväg en vecka och vid hemkomst gula avlagringar på botten men klart vatten. Högt pH (7.7) som sänktes, bottensugning och därefter chockklorering. Därefter grumligt vatten som kurerades med flockmedel.
Nu fint vatten och bra värden igen.
Det tar någon/några vecka att få ordning på allt efter en klorblockering!

Skaffade en scuba 2 för att hålla koll på vattnet framöver.
 
Ja det går åt mycket kemi och tid om man inte kan mäta vattnet korrekt!
 
Hehe, jo det är nog lärdomen! Mätte med stickor förra året och noterade då att cya var högt och planerade vattenbyte i höstas.
Mätte igen när vattnet var kallt och då såg det fint ut, så jag skippade bytet men det straffade sig nu. Förstått nu att cya ska mätas i varmt vatten för att vara tillförlitligt.
Mycket nöjd med scuban!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.